HansH schreef: ↑vr 30 aug 2024, 11:14
maar we weten niets van het aandrijfsysteem, dus om te kunnen concluderen of blindvermogen een rol speelt is dat onvoldoende. Maar dat betekent wel dat je niet zomaar ervan uit mag gaan dat de aandrijving geen niet idealiteiten kent.
Als je het effect kunt verklaren uit een niet-ideale positie van de sensor in plaats van een nutteloos "blindvermogen", dan is het niet zinvol over een blindvermogen te speculeren als er verder geen aanwijzing voor is; Ockhams scheermes.
HansH schreef: ↑vr 30 aug 2024, 11:14
1 is denk ik lastiger te realiseren dan 2 maar beiden zijn symmetrisch tov de nuldoorgang van de uitwijking dus zonder blindvermogen.
als je kijkt naar het koppel wat jij hebt berekent (rood en blauw) dan zie je dat dat op geen van beiden lijkt en ook niet symmetrisch is...
Ik noem een signaal symmetrisch als het symmetrisch is t.o.v. de uitwijking.
Jij haalt er het stationaire deel uit; daar is nauwelijks aandrijving nodig wegens de kleine demping.
Tijdens het starten en remmen heb je wel een duidelijk asymmetrisch signaal.
- lookout_start 300 keer bekeken
Start
- lookout_rem 300 keer bekeken
Rem
HansH schreef: ↑vr 30 aug 2024, 11:14
...dus is er blindvermogen, ook als je de optimale correctie gebruikt (jouw rode curve).
Er is pas blindvermogen als de aandrijving iets doet. Daar is geen aanwijzing voor.
Verder, ik heb een positie gekozen om de versnelling in het stationaire deel kleiner te maken. Ik heb niet beweerd dat dat de optimale positie is.
Tenslotte, wat in de rode curve te zien is kan heel goed mede veroorzaakt zijn door beweging van het lichaam, slingeren van benen. Het is geen starre massa die schommelt.