Hallo,
Kan er mij iemand in een paar woorden uitleggen hoe een telescoop werkt?
Groeten dank bij voorbaat.
Moderators: Michel Uphoff, jkien
Even met het schema van Skywatcher als referentiekader:Kan er mij iemand in een paar woorden uitleggen hoe een telescoop werkt?
Ik denk dat je het vogeltje wel kan zien terwijl hij met het blote oog onzichtbaar zal blijven. Ter vergelijk, een wieldop op op 150 meter afstand komt in mijn telescoop volledig in het beeld bij 400x vergroting.Dus als er een vogeltje op een tak zit, 300 meter ver weg. Kan ik het dan scherp zien door de telescoop. Ik vermoed van niet, heb zelf geen telescoop en vraag me af waarom het niet zou kunnen?
Ik kan geen antwoord geven op je bovenstaande vraag. Mijn gevoel zegt dat niet veel lenzen (laat staan telescopen) op 1 meter kunnen scherpstellen. Je dient er een speciale lens/optie voor op je toestel te hebben. Misschien dat iemand anders een nauwkeuriger antwoord kan geven.Hoe moet ik de lenzen kiezen als ik een telelens/telescoop wil krijgen die op een afstand van ongeveer een meter scherp kan stellen op een voorwerp van ongeveer 5 cm, waarbij ik een maximale vergroting krijg (zeg 10x?).
Dat is 10:1, niet niks, dat is micro ! En dat betekent optisch tegen je onderwerp aanzitten, lichtgebrek en weinig scherpte (DOF), en bewegingsonscherpte.Hoe moet ik de lenzen kiezen als ik een telelens/telescoop wil krijgen die op een afstand van ongeveer een meter scherp kan stellen op een voorwerp van ongeveer 5 cm, waarbij ik een maximale vergroting krijg (zeg 10x?).
qua scherpstelling :Hoe moet ik de lenzen kiezen als ik een telelens/telescoop wil krijgen die op een afstand van ongeveer een meter scherp kan stellen op een voorwerp van ongeveer 5 cm, waarbij ik een maximale vergroting krijg (zeg 10x?).