OOOVincentOOO
Artikelen: 0

Re: Ontbrekende hoogte van gebouwen aan de horizon

Hier een betere schets met maten. Inclusief kromming.
Schets
tuander

OOOVincentOOO schreef: di 10 sep 2024, 13:53 Hier een betere schets met maten. Inclusief kromming.
Schets.png
zo lijkt het net of de aarde cilinder-vormig is ;)
OOOVincentOOO

Helaas een compromis moeten maken. Eerder een ellipsoïde denk ik (een as op schaal en de andere niet). Is een 3D tekening anders lukken projecties 2D niet met maten. Hoopte dat de schets inzicht zou geven blijkbaar niet dus.
tuander

ik zat zelf te denken, de aarde is natuurlijk bolvormig. maar tussen utrecht en amsterdam is die bolling natuurlijk slechts zeer gering. Om die bolling toch zichtbaar te maken in een ietwat 'normale tekening had ik zelf de x-as ingekrompen met een factor 100. Je zou daarentegen ook de 2 horizontale assen normaal kunnen laten, en dan de verticale as juist uitrekken met een factor 100. misschien zou dat werken. Zelf kan ik dat niet makkelijk met mijn tekenprogramma.
OOOVincentOOO

Ik heb nu geen zin de rekening aan te passen. Volgens mij zijn alle effecten zichtbaar wat ter sprake zijn gekomen.

In de huidige tekening is de ca. 1 meter wat aan de Dom voet verdwijnt meetbaar. Dit vanwege afstand Dom verder dan horizon. Dit kwam eerder in topic ter sprake.

Gemaakt met Fusion360 gratis non commertieel gebruik. Leercurve 3D tekenen kost wat moeite maar handige "chop" te hebben.
.
wnvl1

OOOVincentOOO schreef: di 10 sep 2024, 16:23 Hoopte dat de schets inzicht zou geven blijkbaar niet dus.
Toch wel. Heel mooi getekend en duidelijk!
HansH

voor mij ook duidelijk. het gaat om de kromming in het vlak waar de lijnen naar toe gaan. dus dat het in de andere richting dan een cylinder is maakt niet uit toch?

Terug naar “Optica en Akoestiek”