wnvl1 schreef: ↑wo 11 sep 2024, 23:42
Tijdens het schommeln gaat de scharnier bewegen met snelheid v(t) en versnelling a(t). De schommel roteert met hoeksnelheid \(\omega\). De bal mag alleen maar een verticale kracht ondergaan vanwege de schommel. Er werkt bovendien ook nog luchtweerstand.
De vraag is dan a(t) van het ophangpunt te bepalen, want dat is de enige vrijheidsgraad die je uiteindelijk hebt. De rest kan je afleiden vanuit vergelijkingen. De schommel moet een absolute schommelbeweging maken.
Dat is dus de doelstelling?
schommel2.png
ja alleen is het voor de bal iets anders volgens mij:
'De bal mag alleen maar een kracht ondergaan in de richting haaks op het zitje, dus in de richting van de stang vanwege de schommel.'
En de conclusie was volgens mij al getrokken dat je op die manier niet de luchtweerstand kunt compenseren omdat een massaloze stang alleen maar een kracht kan uitoefenen in de richting van de stang.
De lucht weerstand kun je daarom alleen compenseren via:
1) een extra koppel op de stang
2) de luchtweerstand van het stoeltje matchen met de luchtweerstand van de bal
3) het stoeltje iets kantelen tov de stang zodat dat een extra component van de zwaartekracht en de centrifugale kracht oplevert in de richting tegenovergesteld aan de wrijvingskracht.
en verder moet je als je heel precies kijkt ook nog rekening houden met hoekversnelling vn de bal want die ondergaat een sinusvormige rotatie om zijn as en daarvoor moet het stoeltje het koppel moet leveren.
en verder kun je uit het feit dat een massaloze stang alleen maar een kracht kan uitoefenen in de richting van de stang al concluderen dat de versnelling van de bal over het oppervlak van het stoeltje gelijk moet zijn aan de verstelling van het stoeltje zelf in die richting omdat ze immers beide dezelfde zwaartekrachts component voelen in die richting. de kleine verschillen die nog over blijven zijn het gevolg van:
4) verschil in luchtweerstand tussen bal en stoeltje
5) het feit dat de bal om zijn as moet roteren en daar is een koppel voor nodig
daarnaast was nog het doel om evt extra centrifugale kracht tgv punt 3 te compenseren door een extra versnelling van het ophangpunt te genereren in de richtng van de stang.