Volgens mij is de vraag specifiek voor pipetten.
Het lijkt mij eerst goed het verschil te kennen tussen accuracy and precision (
wiki). Betekende de absolute afwijking tot totaal volume (accuracy). En de afwijking wanneer verschillende malen herhaald (precision).
Hier een methode gevonden om te controleren of pipetten voldoen (
methode). HIer word gesproken dat de precision de stdev is. Soms word het uitgedrukt in procenten: Std/Volume (zie:
pipet).
Ik kan echter niet vinden of de specificatie van precision uitgedrukt is in (hoeveel) Stdev voor pipetten. Verder zoekwerk pipetten ISO 8655 is de precision als 1 Std. Maar het lijkt mij beter de leverancier na te vragen. Nog beter is de Std zelf te bepalen uit metingen, dan weet je het in jouw specifieke geval (type vloeistof + menseljike verschillen + reproduceerbaarheid / herhaalbaarheid ookwel gage R&R)
https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:8655:-1:ed-2:v1:en schreef:3.26
precision
<POVA> closeness of agreement between replicate delivered volumes obtained under repeatability conditions
Note 1 to entry: The error characterizing precision is the random error (3.27).
3.27
random error
<POVA> variation of the delivered volumes around the mean of the delivered volumes
Note 1 to entry: General definitions for random error are given in the ISO/IEC Guide 99 and ISO 3534-2. The term “random error” as used in ISO 8655 refers to the net effect of all random errors.
Note 2 to entry: The random error is ascertained by taking the repeatability standard deviation of multiple measurements.
Note 3 to entry: This definition corresponds to measurement repeatability as the term measurement repeatability is defined in the ISO/IEC Guide 99: measurement precision under a set of identical conditions of measurement.
Note 4 to entry: Equations for calculation of the random error are given in ISO 8655-6, ISO 8655-7, and ISO 8655-8.
Opmerking: definities zijn gratis in te zien.
(opmerking: betreffende het glaswerk word 4 maal aangehaald: word hier niet de range bedoeld zodat +/- 2*Stdev gevende 95% confidence interval? LIjkt mij een beetje vreemd: +/- 4*Std ben ik nooit eerder tegen gekomen)