tempelier schreef: ↑wo 30 okt 2024, 10:39
Irrationele getallen gaan nooit repeteren, maar je kan je afvragen of er bij zijn waarin het cijfer 9 ontbreekt.
Een cijfer is hier niet meer dan een symbool.
Je kunt inderdaad - zoals je reeds opmerkte - een talstelsel kiezen met minder cijfers dan ons decimale talstelsel, maar bij de transcriptie naar een ander talstelsel verandert er vaak genoeg om in het resultaat bijvoorbeeld geen 9 aan te treffen.
Om een eenvoudig voorbeeld te geven met natuurlijke getallen : als je decimaal 999 hexadecimaal weergeeft, schrijf je dat als 3E7.
Door geschikte talstelsels in te voeren kan je dus bepaalde cijfers vermijden.
Afgezien daarvan kan je in het tiendelig stelsel ook talloze irrationele getallen (beginnen te) schrijven zonder een 9.
tempelier schreef: ↑wo 30 okt 2024, 10:39
Nu echter iets anders:
Hoeveel zijn er van die soort?
Dat bleek lastiger dan ik dacht, ik dacht eerst dat ze het zelfde kardinaal getal hebben als de reële getallen.
Ik kon er echter geen goed bewijs voor vinden, maar misschien heeft iemand anders een idee?
Mij lijkt het logisch dat die verzameling ook het kardinaalgetal van de verzameling irrationele getallen heeft.
Maar ik twijfel er toch aan dat oneindig en oneindig soms verschillende kardinaalgetallen moeten krijgen.
Voor zover ik weet is dat een gevolg van
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diagonaal ... van_Cantor
Wie zegt dat er geen andere methode bestaat om de tweedimensionale lijst van irrationele getallen uitputtend af te tellen?
Ik heb alvast een verdedigbaar idee daarover en zal dat binnenkort eens formuleren.