R_Bena schreef: ↑do 31 okt 2024, 09:17
"Verder zie ik de invloeden die mij tezamen gemaakt hebben tot wie ik ben niet als beperkingen, want zonder die invloeden was ik er niet eens geweest."
In hoeverre je ze als beperkingen ervaart is een menselijke beleving, maar als je morgen je huis niet uit kunt om bijvoorbeeld geld te verdienen (om de één of andere reden), dan is dat een feitelijke beperking.
Daar heb je gelijk in. Sommige invloeden zijn uiterst hinderlijk. Mijn bezwaar geldt het idee dat
alle invloeden hinderlijk zouden zijn en je een volstrekt vrije mens zou overhouden wanneer je alle externe invloeden zou wegnemen, wat naar de andere kant doorschiet.
"Een volstrekt vrije mens in de zin van iemand die los van al het andere (inclusief los van zijn eigen fysieke bestaan) kan beslissen wat die wil bestaat niet. Zo'n wezen zou een soort van godheid moeten zijn die buiten ruimte en tijd en los van natuurwetmatigheden zijn eigen gang gaat. In mijn optiek berust dat denkbeeld op een mateloze menselijke zelfoverschatting. Kortom: eigen wil (als voorkomend uit wie men concreet is) bestaat wel, maar vrije wil (in absolute zin) bestaat niet."
Mee eens. Behalve dat laatste, het verschil tussen eigen wil en vrije wil. Kun je nader uitleggen wat je bedoelt?
Onder "normale" omstandigheden ontwikkelen we een eigen wil, dat is het vermogen keuzes te maken die voortkomen uit wie we (geworden) zijn en die deels reacties vormen op onze omgeving. Zulke keuzes vereisen geen doorbreking van fysische wetmatigheden of van het bestaan van enige vorm van indeterminisme.
Een vrije wil echter veronderstelt de mogelijkheid keuzes te maken onafhankelijk van fysische processen in of buiten ons lichaam, en bijgevolg ook onafhankelijk van een eventuele gedetermineerd van de stoffelijke wereld. Als er binnen de kwantummechanica
echt toeval bestaat zou je je eigen keuzes daardoor kunnen laten bepalen, maar dan zouden dat niet langer
jouw keuzes zijn want ze zouden niets persoonlijks meer hebben. Hoogstens zou dat een zekere mate van onpersoonlijke willekeurigheid toevoegen. En dat is niet wat men - normaal gesproken - onder een persoonlijke vrije wil verstaat.