Als onomstotelijk bewezen is/wordt dat niet alles gedetermineerd is, heb je toch al een valabel argument om te veronderstellen dat jouw keuzes misschien ook kunnen ontsnappen aan het determinisme. Dan ben je niet louter een robot met onvoldoende (zelf)kennis en ligt de toekomst niet vast.Professor Puntje schreef: ↑do 31 okt 2024, 08:50
Ook lees ik hier graag een korte uitleg hoe kwantummechanisch toeval de mens een eigen wil zou kunnen verschaffen. Doorbreking van de gedetermineerdheid van de toekomst lijkt mij daarvoor niet voldoende. Dan zouden kwantumprocessen ook deels een eigen wil hebben. Dat laatste zou ik mij nog wel kunnen voorstellen, als de kansverdelingen afhangen van de situatie en daar dus een voorspelbare reactie op vormen. En laat dat nu precies het geval zijn! Dus ook daar zou het dan de specifieke vorm van gedetermineerdheid (van de kansverdelingen) zijn die het eigene van kwantumprocessen bepaalt. Er is lijkt mij niets eigens (of in het geval van een mens niets persoonlijks) aan absoluut toeval. De vrije wil laat zich zo niet redden.
Zelfs als het zuivere toeval bestaat in de kwantumfysica betekent dat nog niet dat het aanwezig blijft op macroniveau. Denk even aan de kat van Schrödinger. De golffunctie die het verval van een radioactief atoom beschrijft stort ook ineen zonder het openen van de doos waarin de kat zit. De meeste natuurkundigen schrijven dat toe aan decoherentie, waardoor de fysica klassiek wordt (dus gedetermineerd).
Op dat niveau heerst in feite orde in chaos. De vraag blijft of in die chaos eveneens toeval bestaat. Daarbij neem ik onze atmosfeer als voorbeeld. Die bestaat uit bijna onvoorstelbaar veel moleculen (in 1 liter reeds 25 met 21 nullen) die allemaal bewegen en onophoudelijk met elkaar botsen. Die botsingen zijn veel ingewikkelder dan botsingen tussen biljartballen. Vergelijk het gerust met het drielichamenprobleem. Ik denk ook aan het vlindereffect in de chaostheorie en vraag me af of de wereld niet alleen vaak onvoorspelbaar is maar ook ruimte schept voor zuiver toeval. Is dat wat wij emergentie noemen?
Biochemische processen die uiteindelijk voor leven en bewustzijn (kunnen) zorgen spelen zich af op klassiek niveau. Ze gaan alweer gepaard met een enorme complexiteit. Dat er zoiets als bewustzijn ontstaat getuigt op zijn minst van een buitengewoon straf toeval.
Bezit bewustzijn vrijheid? Er worden vooral keuzes gemaakt die voorspelbaar zijn, maar hoe functioneren die andere?