wnvl1
Artikelen: 0

Verbouwing schuur tot woonruimte

De schuur hieronder is aangebouwd aan het huis van een vriend. Hij wil deze schuur verbouwen tot een woonruimte. Zijn idee is om de muren te laten staan en daar andere vensters in te zetten en daarna rond deze schuurmuren isolatie te zetten.
Ik vraag mij af of je in zo'n platen de ramen wel kan veranderen. Het lijkt mij dat je best een nieuwe muur metst, of wordt dat nog gedaan rond zo'n muren een woonruimte bouwen?

IMG_20241101_161428
IMG_20241101_161553
irArjan

Re: Verbouwing schuur tot woonruimte

Ik weet dat ik voor mijn verbouwing van enkel naar dubbel glas andere kozijnen nodig had. Dit omdat dubbelglas natuurlijk gewoon dikker is. Dus daar zal je een oplossing voor moeten vinden lijkt me.
wnvl1

Andere kozijnen gaan zeker nodig zijn. Nu zijn er eigenlijk geen kozijnen. Het glas zit "vergoten" in het beton. Die betonplaten zijn overigens maar een drietal cm dik. Ik vraag mij dan ook af of je daar wel een raam inkrijgt. Ik ben ook bang dat het gaat barsten als je in zo'n platen boort.
irArjan

Nou, je krijgt het er iig niet op dezelfde manier in. Zie deze site bijv.:
https://warmerhuis.nl/dikte-gewicht-glas

Het hangt er helemaal af wat voor glas je er precies in wilt hebben, maar HR++ glas is zelf al bijna 3cm dik. Als die buitenmuur het enige was, zou ik er niet zo snel dubbelglas in zetten. Maar als je aan de binnenkant toch isolatie gaat aanbrengen kan je wel een dikker kozijn inbouwen lijkt me. Dat hangt er dan wel weer vanaf hoe je precies die isolatie aan wilt brengen. En of je dan aan de binnenkant nog een gipsplaatje zet oid. Dan kan je dat kozijn op de betonplaat en de gipsplaat zetten oid. Het zijn allemaal geen standaard oplossingen, dus daar zal je zelf wel het een en ander voor moeten doen denk ik.

In de betonplaat boren lijkt me ook niet handig. Dat zal je met een constructiekit oid moeten oplossen.
boertje125

Er is heel wat meer nodig dan een beetje isolatie om daar een knappe woonruimte van te maken.
Wat voor vloer/fundering zit er onder die schuur ?
wnvl1

Daar ligt een betonvloer onder die ver van recht is en deels gebarsten is. Sowieso moet die vloer rechter gemaakt worden.
boertje125

Dan kan je beter helemaal opnieuw beginnen met een goed fundament
HansH

hangt ook van het beschikbare budget af wat er kan en niet kan lijkt mij. simpelste is alles plat en opnieuw bouwen, maar ook het duurste. wat kun je zelf en wat moet je inhuren. inhuren is uurtarief.
wnvl1

Een nieuw fundament leggen, betekent dat het oude fundament volledig verwijderen?

Stel nu dat het grondvlak iets is van 6m op 3m (dat is mijn schatting). Een fundament + het laten heropbouwen van 3 muren (6m+3m+3m), waar het aangebouwd is met het huis moet niet opnieuw gemetst worden, met plaats voorzien voor 2 ramen, wat zou dat qua grootte orde kosten? Ik heb daar geen enkel idee van. Dus zonder dak en zonder afwerking binnen en zonder de ramen. De rest zou hij wel zelf kunnen.
boertje125

Wat het duurste is hangt af van hoe je het bekijkt.
Er zijn behoorlijk strikte regels waaraan een voor wonen bestemd bouwsel aan moet voldoen.
wat aan prutsen, een bouwstop krijgen en het dan alsnog goed doen is heel wat kostbaarder dan gelijk een goed plan maken.

of je het oude fundament moet verwijderen hangt er vanaf wat je pressies maakt.
je hoeft je niet per definitie aan de huidige vorm en maat te houden.

Als er geen geld is kan je beter eerst sparen of ander sinds een regeling treffen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”