Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Sannelous
Artikelen: 0

Natriumvlekken? in stoomoven

Ik heb een waterontharder die calcium uit het leidingwater haalt en vervangt door natrium. Hierdoor heb ik geen kalkaanslag meer. Maar in mijn stoomoven komen overal witte (druppel)vlekken op de bodemplaat en witte aanslag op de rails.

Met een doekje of borstel krijg ik het er niet af. Ook schoonmaakazijn brengt nog niet het gewenste resultaat. Waarmee zou ik deze vlekken/ aanslag kunnen verwijderen?
HansH

Re: Natriumvlekken? in stoomoven

als je het er niet afkrijgt dan moet het toch haast wel een onoplosbaar zout zijn, dus toch calcium lijkt mij dan. blijkbaar haalt je ontharder er dan toch niet alles uit. toch met een zuur dan denk ik zoals bv citroenzuur dat stinkt niet of azijnzuur of standaard te koop zijnde ontkalkers.
ArcherBarry
Moderator

Re: Natriumvlekken? in stoomoven

Een waterontharder moet regelmatig geregenereerd worden met een NaCl oplossing om de gebonden calcium ionen van de hars af te spoelen. Als deze regeneratie niet of te lang terug is uitgevoerd, dan hars het water niet ontharden en kunnen het calcium ionen zijn die de witte vlekken veroorzaken.

ook is het goed mogelijk dat als de hars droog is komen te staan de werkzame oppervlakte van de hars significant is geslonken en er ook geen significante hoeveelheid ionenuitwisseling plaats vindt.

Dus ook met gebruik van een waterontharder zijn vlekken van calcium zouten nog steeds mogelijk

Terug naar “Scheikunde”