markos schreef: ↑zo 24 nov 2024, 20:33
R_Bena schreef: ↑zo 24 nov 2024, 18:50
Ik snap niet goed wat je bedoelt met 'dubbele waarde'. Je koopt de crypto van een ander op basis van een bepaalde waarde die die crypto heeft (gevolg van vraag en aanbod), de ander ontvangt jouw fiat bedrag. Het cryptoplatform rekent een commissie. Het is niet zo dat het cryptoplatform de crypto uit het niets creëert.
Dus de crypto bank heeft dus een spiegelbankrekening waar alle gewone inleg geld op staat, in geval dat de investeerder weer wil uit stappen tegen de koers die dan geld?
Ik denk dat je het over een gecentraliseerde Exchange/cryptobeurs hebt, zoals Binance, waar je op kunt handelen. In principe houden die een fiatreserve aan ja, en/of stablecoins, dat zijn cryptomunten die bijvoorbeeld gekoppeld zijn aan de dollar of euro. Daar is het geloof ik ook misgegaan met de Echange FTX in november 2022. Die gebruikte het ingelegde geld om allerlei andere projecten te financieren, en vervolgens bleek er te weinig liquiditeit te zijn nadat iedereen na negatieve berichtgeving wilde uitcashen.
Er zijn ook gedecentraliseerde exchanges en daar werkt het iets anders. Daar kan enkel van crypto tot crypto gehandeld worden, en die werken met smart contracts om transacties uit te voeren en af te dwingen, zonder middle man. Er wordt daar gebruikgemaakt van 'liquidity pools', waarbij bezitters van cryptomunten in de pool munten kunnen inbrengen en daarvoor een vergoeding krijgen, zodat er voldoende liquiditeit is als mensen munten tegen elkaar willen uitwisselen.