Ik schrijf dit in reactie op een video op Youtube die ik net bekeek.
In de video wordt beweerd dat een bal op de top van een koepel in rust is als er verder geen kracht op werkt. Dat lijkt me logisch volgens Newton.
Nu is er ene John Norton die in 2008 een paper heeft gepubliceerd waarin hij zegt dat dat niet klopt. Want als je de rolbeweging terug zou draaien door het balletje met precies de juiste snelheid naar boven te schieten zodat het precies op de top stopt dan moet dat ook de andere kant op werken.
Dit is de reactie die ik oder de video heb geschreven (in het engels):
If we disregard friction in rolling the ball up ("back in time" at 5:00 in the video) On the top the ball will not slow down or speed up because it is horizontal and there is no force working on it. So I would say the ball can stop infinitely close to the top but not exactly on the top.
And of course if you would reverse the time reversal that makes sense: On he top the ball is in rest. It doesn't roll down. So in reverse time it can't roll up and exactly stop there.
Super simpel. Wat denken jullie? Maak ik een denkfout? Tot nu toe heeft niemand zijn beweringen kunnen weerleggen volgens de video.