flappelap schreef: ↑za 28 dec 2024, 12:12
Professor Puntje schreef: ↑za 28 dec 2024, 10:01
Wat de reacties in dit topic vooral bewijzen is hoe hardnekkig veel mensen vasthouden aan traditionele opvattingen en persoonlijke intuïties zelfs wanneer de onjuistheid daarvan duidelijk voor ze wordt uiteengezet. Zelfs binnen de wetenschap. Zaken met een frisse blik bekijken is moeilijk. Dat lukt maar weinigen. En mijzelf ook nog niet altijd, hoewel ik mijn best doe. Een ontnuchterende conclusie.
Wat volgens mij Nortons dome aantoont is dat het gebruikelijke idee van causaliteit in de klassieke mechanica tekortschiet: je hebt er blijkbaar meer structuur voor nodig, zoals Lipschitz continuïteit.
De gedachte om de vorm van Nortons koepel te verbieden waar de eis van Lipschitz continuïteit op neer komt lijkt mij een zwaktebod. Dan kun je lijkt mij de klassieke mechanica beter wat uitbreiden om het determinisme te herstellen.
Het probleem zal zich waarschijnlijk ook voordoen in relativistische veldentheorie, maar daar heb ik nog geen expliciet voorbeeld van gezien.
Daar weet ik zo goed als niets vanaf en heb ik ook geen mening over.
Wat ik mij nog wel afvraag is of er ook een variant van Nortons koepel denkbaar is die (volgens de klassieke mechanica) ook in de praktijk zou moeten werken zonder dat de gebruikte proefopstelling met absolute (en dus onhaalbare) precisie hoeft te kloppen.