wnvl1
Artikelen: 0

Re: afbuiging licht rond zware objecten via grondbeginselen relativiteitstheorie

De filmpjes van Eigenchris vind ik zelf ook altijd goed. Ook zijn laatste reeks over spinors en inleiding tot kwantumveldentheorie is heel goed.
Op een bepaald moment moet je er wel een tekstboek bijnemen en volstaat een filmpje wel niet meer.
HansH

Re: afbuiging licht rond zware objecten via grondbeginselen relativiteitstheorie

stel nu dat ik even de simpele situatie pak van een 2 dimensionale ruimtetijd (x, ct) en 2 referentieframes waarbij de ene gekromd is wat ik dan kan vervangen door een versnellend frame tov de andere. Kan ik dan op de een of andere manier het pad van het licht construeren?
flappelap

HansH schreef: di 07 jan 2025, 11:59 stel nu dat ik even de simpele situatie pak van een 2 dimensionale ruimtetijd (x, ct) en 2 referentieframes waarbij de ene gekromd is wat ik dan kan vervangen door een versnellend frame tov de andere. Kan ik dan op de een of andere manier het pad van het licht construeren?
Hoe bedoel je, "waarbij de ene gekromd is"? De ruimtetijd is gekromd, niet de referentieframes.
wnvl1

Ook in een twee dimensionale ruimte-tijd heb je nog oneindig veel "niet-gekromde" referentieframes die je aan elkaar moet plakken. De problematiek blijft in grote lijnen dezelfde.
HansH

wnvl1 schreef: di 07 jan 2025, 14:08 Ook in een twee dimensionale ruimte-tijd heb je nog oneindig veel "niet-gekromde" referentieframes die je aan elkaar moet plakken. De problematiek blijft in grote lijnen dezelfde.
misschien zou je het kunnen benaderen door er niet oneindig veel te nemen maar bv 2 of 3 als een soort 'discrete benadering'. dat idee gebruiken ze ook in het filmpje [1] lijkt het omdat de gekromte ruimte daar bernaderd wordt door vlakke vierkantjes. misschien geeft dat wel veel inzicht hoe het principe eruit ziet en daar gaat het nu even om.

[1]

Terug naar “Relativiteitstheorie”