Ja, en dat is nu juist één van de zaken die veranderen in de niet-relativistische limiet: in plaats van energie- en impulsbehoud krijg je energie-, impuls- en massabehoud, waarbij je uitdrukkingen voor de energie veranderen. Daarvoor moet je in zo'n limiet wel een zekere regularizatie toepassen, want anders krijg je ongedefinieerde uitdrukkingen. Dus gewoon c --> oo nemen in een uitdrukking als E=mc2 is onzinnig. Uiteindelijk is dat ook maar gewoon een constante hoeveelheid energie, en zolang je geen algemene relativiteit beschouwt doen alleen energieverschillen ertoe.
Volgt dat logisch en onontkoombaar of is het simpelweg een kunstgreep om toch nog een werkzaam universum over te houden?
In dat geval zou de entropie ook niet meer toenemen en stoppen, statisch heelal, het was er en zal er altijd zijn dan.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met "werkzaam universum" en "logisch en onontkoombaar". Het is echter niet "logisch en onontkoombaar" (als ik begrijp wat je daarmee bedoelt), want als alle deeltjes massaloos zouden zijn verandert dat de onderliggende symmetrieën. Er is geen "logisch en onontkoombare" reden waarom deeltjes massa hebben. Ook hangen de mogelijkheden af van het aantal dimensies, en er is niks "logisch en onontkoombaar" aan het feit dat we in 3 ruimtelijke dimensies leven. Het is "een kunstgreep" in de zin dat je de limieten zodanig definieert dat ze geen oneindig grote factoren opleveren.
Ik bedoel, is het logisch dat er nog steeds massa zou bestaan als de lichtsnelheid oneindig zou worden? Het lijkt mij niet mogelijk zonder ook andere wetten/constantes aan te passen.
Als het meetkundig 4-dim wordt dan zijn planeetbanen instabiel.
Dit zou misschien het overdenken waard zijn.Xilvo schreef: ↑wo 08 jan 2025, 10:36Ik bedoel, is het logisch dat er nog steeds massa zou bestaan als de lichtsnelheid oneindig zou worden? Het lijkt mij niet mogelijk zonder ook andere wetten/constantes aan te passen.
Met werkzaam (niet handig geformuleerd) bedoel ik een universum dat nog enigszins op het huidige lijkt en als het huidige werkt, dus met massa.
Dat argument laat zien waarom men in het algemeen limieten neemt van dimensieloze uitdrukkingen. Zo'n limiet zou natuurlijk niet uit mogen maken wat voor eenheden je kiest.tempelier schreef: ↑wo 08 jan 2025, 11:05Dit zou misschien het overdenken waard zijn.Xilvo schreef: ↑wo 08 jan 2025, 10:36Ik bedoel, is het logisch dat er nog steeds massa zou bestaan als de lichtsnelheid oneindig zou worden? Het lijkt mij niet mogelijk zonder ook andere wetten/constantes aan te passen.
Met werkzaam (niet handig geformuleerd) bedoel ik een universum dat nog enigszins op het huidige lijkt en als het huidige werkt, dus met massa.
Men kan c uit heel veel formules weren door de eenheden zo te kiezen dat c=1 (en dus echt 1 en niet ongeveer)
Veel formules worden een stuk eenvoudiger zoals: E-mc2 wordt dan: E=m .
De laatste vorm heeft geen last van een oneindige lichtsnelheid.
PS.
Of het tot iets werkbaars met een oneindige lichtsnelheid leidt blijf ik betwijfelen.
Je kunt c op 1 zetten zolang c een eindige waarde heeft. Indien c oneindig is (of nul), gaat dat niet meer.tempelier schreef: ↑wo 08 jan 2025, 11:05 Dit zou misschien het overdenken waard zijn.
Men kan c uit heel veel formules weren door de eenheden zo te kiezen dat c=1 (en dus echt 1 en niet ongeveer)
PS.
Of het tot iets werkbaars met een oneindige lichtsnelheid leidt blijf ik betwijfelen.
Dat klopt:Xilvo schreef: ↑wo 08 jan 2025, 11:27Je kunt c op 1 zetten zolang c een eindige waarde heeft. Indien c oneindig is (of nul), gaat dat niet meer.tempelier schreef: ↑wo 08 jan 2025, 11:05 Dit zou misschien het overdenken waard zijn.
PS.