Het is mogelijk dat er een begin aan de tijd is. Over "daarvoor" spreken is dan zinloos.
Moderator: Rhiannon
Maar tijd is dan ook een principe, en gaat dan vooraf aan alles wat in de loop ervan ontstaat.
Tijd is dan een onderdeel, een dimensie, van de ruimtetijd. Die ruimtetijd heeft dan een grens. Er is geen "daarvoor".R_Bena schreef: ↑za 11 jan 2025, 21:52
Maar tijd is dan ook een principe, en gaat dan vooraf aan alles wat in de loop ervan ontstaat.
Maar wat is überhaupt tijd? Is er tijd zonder ontwikkeling? Zonder dat planeten en sterren bewegen, zonder dat er iets op aarde groeit? Stel dat alles statisch zou zijn, kun je dan spreken over tijd?
Als je met logische principes de natuur(wetmatigheden of mogelijkheden) bedoelt dan zit ik op dezelfde lijn.R_Bena schreef: ↑za 11 jan 2025, 21:43 Het is niet mogelijk dat iets zomaar uit het niets ontstaat. Tenzij het altijd al bestaan heeft, en ook nog eens oneindig is in tijd en ruimte. Dan los je dat probleem op. Dan nog zijn de principes en mechanismen die eraan ten grondslag liggen absoluut en te allen tijde geldig, en gaan ze vooraf aan alles wat ontstaat.
Ja, dat laatste kan natuurlijk ook gewoon het geval zijn.jazzer schreef: ↑zo 12 jan 2025, 19:00Als je met logische principes de natuur(wetmatigheden of mogelijkheden) bedoelt dan zit ik op dezelfde lijn.R_Bena schreef: ↑za 11 jan 2025, 21:43 Het is niet mogelijk dat iets zomaar uit het niets ontstaat. Tenzij het altijd al bestaan heeft, en ook nog eens oneindig is in tijd en ruimte. Dan los je dat probleem op. Dan nog zijn de principes en mechanismen die eraan ten grondslag liggen absoluut en te allen tijde geldig, en gaan ze vooraf aan alles wat ontstaat.
Het niets waaruit ons heelal ontstaan zou zijn had dan (logisch gezien) toch alvast een eigenschap die de oerknal mogelijk maakte.
Ofwel schiet onze logica ernstig tekort op dat punt.
Beide opties " het heelal heeft altijd bestaan" of "heelal is ontstaan uit het niets" zijn vrij absurde ideeën. Om zomaar te stellen dat het ene mogelijk is en het andere niet op grond van je eigen intuïtie voegt weinig toe aan de discussie.R_Bena schreef: ↑za 11 jan 2025, 21:43
Het is niet mogelijk dat iets zomaar uit het niets ontstaat. Tenzij het altijd al bestaan heeft, en ook nog eens oneindig is in tijd en ruimte. Dan los je dat probleem op. Dan nog zijn de principes en mechanismen die eraan ten grondslag liggen absoluut en te allen tijde geldig, en gaan ze vooraf aan alles wat ontstaat.
Logica kan hierover geen uitspraak doen. Logica verteld immers niet of de uitgangspunten (de proposities) waar of niet waar zijn.Jazzer schreef:
Het lijkt niet anders te kunnen, geredeneerd op basis van logica, dat deze wetten en principes voorafgingen aan het daadwerkelijke ontstaan van zaken.
Het lost niets op maar het kan zou het geval kunnen zijn. Ik denk dat de vraag waarom er een universum is zinloos is
Je kunt stellen dat het universum in de tijd begrensd is. Het is niet uit het niets ontstaan.
Niemand heeft het over een 'idee'."dat er in de vorige post als is geschreven dat aan een bloem geen voorafgaand idee vooraf ging"
Een zwart gat met oneindige dichtheid is ook absurd....het heelal heeft altijd bestaan zijn vrij absurde ideeën"
Als het ook oneindig is in tijd en ruimte, hoeft die vraag niet meer gesteld te worden.De vraag van waar het heelal komt blijft bestaan.
Of het waar of niet waar is, is niet te achterhalen zonder empirisch bewijs. De redeneringen op basis van logica heb ik eerder beschreven.Logica kan hierover geen uitspraak doen. Logica verteld immers niet of de uitgangspunten (de proposities) waar of niet waar zijn.
Daar lijkt het wel op, maar je kan er wel over nadenken.
Je kunt stellen dat het universum in de tijd begrensd is. Het is niet uit het niets ontstaan.
Inderdaad ik was onzorgvuldig , wat ik bedoel is dat in de wetten en principes geen concept van bloem zit ingebakken.
Klopt, vandaar dat er een wetenschappelijke consensus is dat de ART niet geldig is in een singulariteit.. Maar dit doet hier niet ter zake, ik wilde alleen maar zeggen dat termen als absurd en niet mogelijk de discussie niet vooruithelpen. Beide standpunten zijn erg moeilijk te vatten....het heelal heeft altijd bestaan zijn vrij absurde ideeën"Een zwart gat met oneindige dichtheid is ook absurd.
Ook iets dat oneindig is moet ofwel omstaan zijn ofwel er altijd geweest zijn.De vraag van waar het heelal komt blijft bestaan.Als het ook oneindig is in tijd en ruimte, hoeft die vraag niet meer gesteld te worden.
Toch heb ik in heel het onderwerp niet verklaard gezien, hoe je komt van A=> B is waarLogica kan hierover geen uitspraak doen. Logica verteld immers niet of de uitgangspunten (de proposities) waar of niet waar zijn.Of het waar of niet waar is, is niet te achterhalen zonder empirisch bewijs. De redeneringen op basis van logica heb ik eerder beschreven.
.
Ik heb niet beweerd dat het waar is. Het ging over de redenering op basis van logica. Maar dat had geen betrekking op dit:Toch heb ik in heel het onderwerp niet verklaard gezien, hoe je komt van A=> B is waar
Dit is de stelling van PP.met A; De wereld bestaat
en B de logische mogeijkheid dat er een aarde kan ontstaan bestaat.
Waar is er een fenomeen waargenomen dat uit het niets ontstaat?dat kan je stellen, maar dit soort heelal kan dan nog steeds uit het niets zijn ontstaan (met alle hierboven beschreven ongerijmdheden vandien)
Zet twee spiegels tegenover elkaar. Aan beide kanten zijn ze oneindig. Er is geen begin noch eind als je even wegneemt dat jij die spiegels hebt neergezet. Als het universum 'tweezijdig' oneindig is, zowel naar het kleine als het grote toe, is er geen begin nodig.Ook iets dat oneindig is moet ofwel omstaan zijn ofwel er altijd geweest zijn.