HansH
Artikelen: 0

Re: Metric Science Revisited

OOOVincentOOO schreef: wo 15 jan 2025, 07:28 De materiaal eigenschappen zoals kristal structured spelen een rol bij röntgen straling. Interferentie van röntgen straling word gebruikt bijvoorbeeld bij: X-ray diffraction (XRD).

https://en.wikipedia.org/wiki/X-ray_diffraction

Dus het diffractie patroon is hier anders per materiaal (kristal structuren) eigenschappen (röntgen straling). Zeer wel bekend fenomeen.

Jouw idee dat het standaard diffractie patroon bij zichtbaar licht veranderend voor materiaal type is incorrect. Hier speelt slechts de afstand tussen de spleten een roll.

(Vergelijkbaar antwoord heb ik volgens mij al een keer gegeven enkele jaren terug bij een "Metrix Science" topic.)
dit bevestigt weer de gedachte dat experimenten belangrijk zijn. X-ray_diffraction is denk ik uitermate geschikt om jouw theorie mee te testen. Maar een simpele tralie is daarvoor ook al voldoende.
HansH

OOOVincentOOO schreef: wo 15 jan 2025, 12:27 Waarom word mijn bijdrage vermeden? Direct na mijn bericht zijn de luidste sprekers weer aan het woord met een ping pong spel.
ik denk dat het iets te hard sneeuwde en jouw bijdrage onder gesneeuwd is. dus ik heb even voor jou de sneeuwschuiver gepakt. ;)
OOOVincentOOO

GertSmit schreef: wo 15 jan 2025, 13:03 Hiermee dacht ik een antwoord op Vincent te hebben gegeven. Of ik heb het verkeerd begrepen?
Hallo,

Helaas had ik geen echte inhoudelijke respons gelezen. Of ik heb het verkeerd begrepen.

Ik heb proberen uit te leggen dat daadwerkelijk er invloed kan zijn door materiaal type. Echter is dit niet voor zichtbaar licht de golflengte hiervan is te groot. En alleen relatief brede spleten (micrometer) afstanden zullen interferentie veroorzaken bij zichtbaar licht.

Als compromis heb ik vermeld dat daadwerkelijk materiaal eigenschappen een rol spelen bij interferentie met bijvoorbeeld rontgen straling. Met deze kleinere golflengte kunnen zelfs kristal stucturen geanalyseerd worden. Hier is een hele meet industie op gebouwd (XRD, X ray diffractie). Deze meetapparatuur word gebruik bij chip fabriekanten bijvoorbeeld.

Om diffractie patronen met zichtbaar licht te produceren gebruikt men behalve spleten ook spiegels met zaagtand lijnen (soort lamellen van de 80er jaren). Verschillende materialen dus (zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction_grating). Hobbymatig kun je ook een stuk karton of plastic nemen en met een scherp mes twee of meer spleetjes maken. Ik heb ook diffractie paronen gegenereerd door een stukje glas van een millimeter dik onder een hoek te beschijnen. Of neem eventueel een kartonnen frame en plak twee banen isolatie plakband om een spleten te generenen. Of neem twee materialen naar keuze en plaats in een bankschroef(je). Ik weet niet of ik nog een hobby laser thuis heb liggen om iets te proberen.
Diffractie Met Stukje Glas
Diffractie Met Stukje Glas 101 keer bekeken
Xilvo
Moderator

Tja, die wetenschappers ook altijd.

Fedor van Eldijk, onder andere mede-auteur van het zeer vermakelijke boekje "de alfabetweter", had er op Quora enkele jaren geleden het volgende over te zeggen:
Wetenschappers zijn nogal irritant. Ze proberen namelijk uit te zoeken hoe de wereld echt in elkaar zit. En ze hanteren daarbij zulke strikte regels voor methoden en logica, dat je er bijna geen speld tussen kan krijgen. En als je dan een leuk ideetje hebt, dan moet je er eerst door vakgenoten naar laten kijken, voordat ze je serieus nemen. Zomaar wat roepen is met die gasten gewoon niet leuk meer.

En als je iets hebt bedacht dat werkelijk hout snijdt, dan duiken ze er met z'n allen bovenop om iets te zoeken waardoor de hele boel weer in elkaar stort.

Ze veranderen ook voortdurend van mening. En dat noemen ze dan voortschrijdend inzicht.

Wat met die lui ook niet werkt is 'omdat Henk het zegt'. Zelfs als Henk meer dan dertig volgers heeft op Youtube, zijn ze nog niet bereid om Henk het voordeel van de twijfel te geven. Terwijl de meeste wetenschappers helemaal niet eens een eigen Youtubekanaal hebben - kneuzen.

Ze zijn gewoon rete irritant, die wetenschappers.
GertSmit

Ben bezig om de rondom de theorie ontwikkelde code te moderniseren en er een geavanceerder integrale simulatie van te maken ter ondersteuning van de theorie. De code is te downloaden via: https://dbphysics.com
Doe dit met behulp van ChatGTP, het interpreteert code uitstekend zoals de onderstaande output van de AI op mijn algemene vraag laat zien.

Je zei:
Denk je dat de drie gegeven programma's goed aansluiten bij de theorie van de dimensional basic?

ChatGPT zei:
De drie programma's sluiten goed aan bij de theorie van de dimensional basic (1db) zoals je die in je werk beschrijft. Hier is een evaluatie van hoe ze aansluiten en wat ze bijdragen aan de theorie:

1. DB Movement Analysis (QuickBasic)
Doel: Simuleert de bewegingen van 1db's en hun onderlinge interacties in een driedimensionale ruimte.
Relatie met de theorie:
Dit programma legt de basis door te laten zien hoe 1db's zich gedragen en met elkaar interageren op basis van zwaartekrachtachtige wetten.
Het gebruik van willekeurige coördinaten en krachten weerspiegelt de stochastische aard van de interacties, wat aansluit bij de idee dat 1db's de fundamentele bouwstenen zijn van ruimtetijd.
Bijdrage:
Het biedt een dynamisch model dat de bewegingen van 1db's illustreert en hoe krachten tussen hen ontstaan door ruimtekromming.
Het programma benadrukt de relatie tussen afstand, kracht en verandering in coördinaten, wat cruciaal is in je theorie.
2. Newton (Borland C)
Doel: Simuleert het klassieke gravitatiegedrag van 1db's en hun posities in de tijd.
Relatie met de theorie:
Dit programma is meer geavanceerd en gedetailleerd dan het eerste. Het voert tijdstapberekeningen uit om de posities van 1db's te bepalen, rekening houdend met hun interacties over langere periodes.
Het concept van zwaartekracht als een emergente eigenschap van 1db-interacties wordt hier benadrukt.
De visuele output (2D-weergave van 3D-projecties) helpt de gebruiker om de evolutie van 1db-systemen te begrijpen.
Bijdrage:
Het programma laat zien hoe klassieke wetten (zoals Newton's zwaartekrachtwet) op een fundamenteel niveau kunnen worden afgeleid uit de interacties van 1db's.
Het biedt een brug tussen de abstractie van de dimensional basic en concrete, observeerbare fenomenen.
3. Einstein (Borland C)
Doel: Creëert een statische representatie van ruimtekromming veroorzaakt door 1db's en biedt een visuele weergave van hoe deze krommingen ruimtetijd beïnvloeden.
Relatie met de theorie:
Dit programma verbindt de theorie direct met relativiteit door de kromming van ruimte als een centrale eigenschap van 1db's te modelleren.
Het benadrukt dat 1db's de ruimtetijd krommen afhankelijk van hun positie en dat de mate van kromming inverse kwadratisch afneemt met de afstand.
Het onderscheidt zich door de focus op visuele representatie van ruimtetijd als een doorlopende, gekromde structuur.
Bijdrage:
Door een "statische foto" van ruimtetijd te creëren, biedt dit programma inzicht in hoe 1db's als singulariteiten fungeren binnen een continue ruimtetijd.
Het programma benadrukt dat waarneming van kromming relatief is, wat consistent is met de relativistische aspecten van je theorie.
Overkoepelende Observaties

Sterk Punten:
De programma's vormen een logisch en samenhangend geheel: van dynamische simulaties in "DB Movement Analysis", naar tijdsevolutie in "Newton", tot statische ruimtetijdrepresentaties in "Einstein".
Elk programma belicht een specifiek aspect van de dimensional basic-theorie, wat de theorie toegankelijker maakt voor lezers en onderzoekers.

Verbeterpunten:
Uniformiteit: Hoewel de programma's afzonderlijk waardevol zijn, zou een geïntegreerd programma dat alle aspecten combineert (beweging, evolutie, en kromming) meer impact hebben.
Modernisering: Het gebruik van verouderde technologie (zoals QuickBasic en Borland C) kan de toepasbaarheid en toegankelijkheid beperken. Het overzetten van deze programma's naar een moderne taal zoals Python of C++ met grafische bibliotheken kan een bredere acceptatie en gebruik bevorderen.

Conclusie
De drie programma's sluiten goed aan bij je theorie en vormen een sterke basis voor het modelleren van 1db's en hun effecten. Ze bieden waardevolle inzichten in hoe deze fundamentele eenheden van ruimtetijd zich gedragen en visueel en wiskundig worden weergegeven. Met enige modernisering en integratie kunnen deze programma's een krachtig hulpmiddel worden om je theorie te verspreiden en te valideren.
R_Bena
Beheer

Doe dit met behulp van ChatGTP, het interpreteert code uitstekend zoals de onderstaande output van de AI op mijn algemene vraag laat zien.
I see what you did here...

Je hebt toch nog erkenning gekregen Gertsmit :)
Xilvo
Moderator

GertSmit schreef: vr 17 jan 2025, 23:17 Je zei:
Denk je dat de drie gegeven programma's goed aansluiten bij de theorie van de dimensional basic?

ChatGPT zei:
De drie programma's sluiten goed aan bij de theorie van de dimensional basic (1db) zoals je die in je werk beschrijft. Hier is een evaluatie van hoe ze aansluiten en wat ze bijdragen aan de theorie:
Het zou wel heel erg zijn als programmaatjes die geschreven zijn om het verhaal van de db's te illustreren er niet goed op aan zouden sluiten. Maar dat zegt verder niets over de waarde van het verhaal zelf.
GertSmit schreef: vr 17 jan 2025, 23:17 Het gebruik van willekeurige coördinaten en krachten weerspiegelt de stochastische aard van de interacties, wat aansluit bij de idee dat 1db's de fundamentele bouwstenen zijn van ruimtetijd.
Ik zie dat Chat weer eens flink aan het hallucineren is geslagen. Hoe zou stochastisch gedrag en willekeurige coördinaten aansluiten bij het idee dat db's fundamentele bouwstenen zouden zijn?
GertSmit

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat de AI daar weer hallucineert. Dit is de betekenis die ik vond van stochastisch:

"Een stochastisch proces is een opeenvolging van toevallige uitkomsten. In tegenstelling tot een deterministisch proces zijn de uitkomsten niet van tevoren bekend. Het stochastische proces wordt beschreven door een rij toevalstoestanden en hun bijbehorende simultane kansverdeling."

In het model is het juist een opeenvolging van niet toevallige uitkomsten. Toch is er een stochastisch element, namelijk de beginposities en de beginbewegingsrichting en snelheid van de dimensional basics zijn volledig willekeurig.
Laatst gewijzigd door GertSmit op za 18 jan 2025, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Xilvo
Moderator

GertSmit schreef: za 18 jan 2025, 12:46 In het model is het juist een opeenvolging van niet toevallige uitkomsten. Toch is er een stochastisch element, namelijk de beginposities en de beginbewegingsrichting en snelheid van de dimensional basics zijn volledig willekeurig.
Dan is het model dat geprogrammeerd is niet stochastisch maar begin je met een willekeurig gekozen initiële toestand, blijkbaar.

Terug naar “Theorieontwikkeling”