vijv
Artikelen: 0

Re: Waarom bestaat er iets?

jazzer schreef: wo 15 jan 2025, 10:27
Behalve de formele logica en (on)ware proposities bestaat er ook zoiets als
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ockhams_scheermes
Je kunt dat eventueel vergelijken met wat axioma's zijn in de wiskunde.
Mij lijkt het daarom logischer dat er altijd al iets was dan de veronderstelling dat er niets was en er ooit iets is ontstaan.
De omweg via een god of een ander scheppend principe is hier dus gewoon overbodig.
Het scheermes van Ockham doet ook geen uitspraak over wat waar is en wat onwaar is. Het zegt gewoon dart indien we twee verklaringen hebben van een fenomeen we best de verklaring met de minste aannames als paradigma nemen.
De argumenten van beide standpunten zijn niet van die aard (nodeloos ver gezocht) dat het scheermes ons kan helpen.

Mij lijkt het daarom logischer dat er altijd al iets was dan de veronderstelling dat er niets was en er ooit iets is ontstaan.
Mij lijkt het daarom logischer dat er niets was en er ooit iets is ontstaan dan de veronderstelling dat er altijd al iets was.

Beide zinnen dragen weinig toe tot de discussie

PS: Wiskunde is nu net het voorbeeld hoe logica in zijn werk gaat. We vertrekken van een aantal axioma's die we voor waar aannemen en kijken dan welke andere ware uitspraken hier uit voortvloeien via de regels van logica.
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0

Re: Waarom bestaat er iets?

Je redenering klopt als je inderdaad even doet alsof je de spiegels nooit hebt moeten plaatsen, maar daar gaat onze discussie juist over. Kun je tot de situatie komen zonder ooit de spiegels niet te plaatsen?
De oneindigheid zoals ik die beschreven heb sluit per definitie een begin uit. Zou er wel een begin zijn, dan zou die oneindigheid er ook niet zijn. Oneindigheid bestaat ook in de wiskunde. Binnen de logica kan het concept van oneindigheid bestaan, maar niet dat iets uit het niets ontstaat.

Waar we het oneens over zijn is over de aard van ideeën, concepten, logische mogelijkheden of hoe je het maar noemen wil. Voor mij "bestaan" deze niet. M.a.w ik geloof niet in een niet-fysische wereld.
Je kunt zo redeneren imo, als je bedoelt dat concepten, axioma's en logica betekenissen zijn aan zaken die de mens eraan geeft, maar dat ze niet daadwerkelijk materieel 'bestaan'.

Maar wat dan met tijd? Is tijd een concept of bestaat het echt?

Terug naar “Metafysica”