Het scheermes van Ockham doet ook geen uitspraak over wat waar is en wat onwaar is. Het zegt gewoon dart indien we twee verklaringen hebben van een fenomeen we best de verklaring met de minste aannames als paradigma nemen.jazzer schreef: ↑wo 15 jan 2025, 10:27
Behalve de formele logica en (on)ware proposities bestaat er ook zoiets als
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ockhams_scheermes
Je kunt dat eventueel vergelijken met wat axioma's zijn in de wiskunde.
Mij lijkt het daarom logischer dat er altijd al iets was dan de veronderstelling dat er niets was en er ooit iets is ontstaan.
De omweg via een god of een ander scheppend principe is hier dus gewoon overbodig.
De argumenten van beide standpunten zijn niet van die aard (nodeloos ver gezocht) dat het scheermes ons kan helpen.
Mij lijkt het daarom logischer dat er altijd al iets was dan de veronderstelling dat er niets was en er ooit iets is ontstaan.
Mij lijkt het daarom logischer dat er niets was en er ooit iets is ontstaan dan de veronderstelling dat er altijd al iets was.
Beide zinnen dragen weinig toe tot de discussie
PS: Wiskunde is nu net het voorbeeld hoe logica in zijn werk gaat. We vertrekken van een aantal axioma's die we voor waar aannemen en kijken dan welke andere ware uitspraken hier uit voortvloeien via de regels van logica.