GertSmit schreef: ↑wo 15 jan 2025, 13:03
Hiermee dacht ik een antwoord op Vincent te hebben gegeven. Of ik heb het verkeerd begrepen?
Hallo,
Helaas had ik geen echte inhoudelijke respons gelezen. Of ik heb het verkeerd begrepen.
Ik heb proberen uit te leggen dat daadwerkelijk er invloed kan zijn door materiaal type. Echter is dit niet voor zichtbaar licht de golflengte hiervan is te groot. En alleen relatief brede spleten (micrometer) afstanden zullen interferentie veroorzaken bij zichtbaar licht.
Als compromis heb ik vermeld dat daadwerkelijk materiaal eigenschappen een rol spelen bij interferentie met bijvoorbeeld rontgen straling. Met deze kleinere golflengte kunnen zelfs kristal stucturen geanalyseerd worden. Hier is een hele meet industie op gebouwd (XRD, X ray diffractie). Deze meetapparatuur word gebruik bij chip fabriekanten bijvoorbeeld.
Om diffractie patronen met zichtbaar licht te produceren gebruikt men behalve spleten ook spiegels met zaagtand lijnen (soort lamellen van de 80er jaren). Verschillende materialen dus (zie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction_grating). Hobbymatig kun je ook een stuk karton of plastic nemen en met een scherp mes twee of meer spleetjes maken. Ik heb ook diffractie paronen gegenereerd door een stukje glas van een millimeter dik onder een hoek te beschijnen. Of neem eventueel een kartonnen frame en plak twee banen isolatie plakband om een spleten te generenen. Of neem twee materialen naar keuze en plaats in een bankschroef(je). Ik weet niet of ik nog een hobby laser thuis heb liggen om iets te proberen.
- Diffractie Met Stukje Glas 33 keer bekeken