Ideetje:Professor Puntje schreef: ↑vr 17 jan 2025, 19:22 In dit topic a.u.b. ideeën over een berekening van de precessiebeweging van Mercurius op basis van klassieke gravitatie met eindige voortplantingssnelheid. Ik ben zelf ook met dat onderwerp bezig maar ik wacht liever tot ik iets substantieels heb voor ik het post. Echter wie nu al ideeën daaromtrent wil posten kan hier al terecht, liever dan in het topic over semiklassieke lichtbuiging.
Ga uit van een elliptische baan als functie van plaats. Bereken de tijd en de geretardeerde tijd door de baansnelheid op verschillende manieren te benaderen:
Neem eerst een constante snelheid aan. De baan is uiteraard een ellips, en de meest elliptische van alle planeten, maar wijkt met een ellipticiteit van 0.2 niet gigantisch veel af van een cirkel, en de variatie van de baansnelheid is ook niet enorm.
Dit geeft de mogelijkheid om het effect van eindige snelheid van zwaartekracht en de variatie van de afstand tot de zon mee te nemen. Je kunt dan een uitdrukking opstellen voor de geretardeerde tijd en voor de effectieve zwaartekracht als functie van plaats. Dat geeft vast niet de exacte waarde maar geeft in ieder geval een idee of deze benadering aanleiding geeft voor een verschuiving van het perihelium.
Als dit zo is, kun je dit doen voor een meer precieze benadering van de baansnelheid: deel de ellips in 4 segmenten met elk een omlooptijd van een kwart periode en bepaal met de tweede wet van Kepler een lage waarde en een hoge waarde voor de baansnelheid (makkelijker geschreven dan gedaan maar volgens mij wel mogelijk). Benader dan de baansnelheid door die lineair te variëren van de laagste naar de hoogste snelheid en weer terug.
Dat gezegd hebbend, nog een opmerking:
Het perihelium verschuift met veel meer dan de 0.43 seconden per eeuw uit de ART. Het merendeel wordt verklaard door de zwaartekrachtswerking van de andere planeten. Die zwaartekrachtswerking zou óók geretardeerd moeten zijn. Staar je dus, los van de methode, niet blind op het verkrijgen van dezelfde waarde of zelfs eenzelfde uitdrukking als via de ART.