maar waar heb je dan iets teruggebogen en gezien dat dat niet werkt?Professor Puntje schreef: ↑di 21 jan 2025, 21:06 Dat heb ik uitgerekend. Maar ik zie graag dat anderen dit controleren. Als het idee van HansH om de krachten richting zon terug te buigen inderdaad niet werkt hoeven we daar geen energie meer in te steken.
Wat, de plaats van het brandpunt? Die klopt zeker niet.Professor Puntje schreef: ↑di 21 jan 2025, 21:06 Dat heb ik uitgerekend. Maar ik zie graag dat anderen dit controleren.
Misschien ook op Wikipedia, anders zelf tekenen.Professor Puntje schreef: ↑di 21 jan 2025, 21:21 Ik heb een formule van Wikipedia gebruikt om de plaats van het brandpunt te berekenen. Waar vind ik dan een betrouwbare ellips met brandpunt?
Perihelium betekent dat het het punt is in de baan waarbij de planeet het dichts bij de zon staat. En wegens behoud van impulsmoment dus ook het punt waar de planeet de hoogste snelheid heeft.Professor Puntje schreef: ↑di 21 jan 2025, 21:30 Het plaatje wordt alleen gebruikt voor de conclusie dat de snelheid van Mercurius vlak voor het perihelium groter zou moeten zijn dan op het perihelium zelf als je wil dat het perihelium roteert en het impulsmoment behouden blijft. Bij centrale krachten blijft het impulsmoment behouden, dus kun je dan alleen rotatie van het perihelium hebben als de snelheid van Mercurius vlak voor het perihelium groter is dan op het perihelium zelf. Dat wil zeggen als mijn plaatje te vertrouwen is.
Het is een bewijs uit het ongerijmde. De te weerleggen stelling is dat je door het terugbuigen van geretardeerde gravitatiekrachten een stabiele baan met een roterend perihelium kunt krijgen. Mijn redenering plus plaatje trekt daar de conclusie uit dat dan de snelheid van Mercurius vlak voor het perihelium groter moet zijn dan op het perihelium zelf. Als dat laatste niet klopt moet de te weerleggen stelling verworpen worden. Tenzij het plaatje niet klopt, maar dat moeten anderen dan vaststellen.Xilvo schreef: ↑di 21 jan 2025, 21:33Perihelium betekent dat het het punt is in de baan waarbij de planeet het dichts bij de zon staat. En wegens behoud van impulsmoment dus ook het punt waar de planeet de hoogste snelheid heeft.Professor Puntje schreef: ↑di 21 jan 2025, 21:30 Het plaatje wordt alleen gebruikt voor de conclusie dat de snelheid van Mercurius vlak voor het perihelium groter zou moeten zijn dan op het perihelium zelf als je wil dat het perihelium roteert en het impulsmoment behouden blijft. Bij centrale krachten blijft het impulsmoment behouden, dus kun je dan alleen rotatie van het perihelium hebben als de snelheid van Mercurius vlak voor het perihelium groter is dan op het perihelium zelf. Dat wil zeggen als mijn plaatje te vertrouwen is.
Als dat niet klopt in een plaatje, dan is dat plaatje fout.
Got it
Je staat op een bolvormige planeet, in vacuum.Professor Puntje schreef: ↑di 21 jan 2025, 21:47 Mijn redenering plus plaatje trekt daar de conclusie uit dat dan de snelheid van Mercurius vlak voor het perihelium groter moet zijn dan op het perihelium zelf. Als dat laatste niet klopt moet de te weerleggen stelling verworpen worden. Tenzij het plaatje niet klopt, maar dat moeten anderen dan vaststellen.