Het klopt dat je als gebruiker van wiskunde geen weet moet hebben van hoe die wiskunde gefundeerd is. Dat werk is al voor jou gedaan door de mensen die de theorie ontwormen hebben.Xilvo schreef: ↑di 21 jan 2025, 16:41Ik heb er niets aan wanneer ik wiskunde gebruik. Ik heb het nooit nodig gehad tijdens de vele jaren dat ik professioneel wiskunde gebruikte. En ik besefte heel goed wat ik deed.Professor Puntje schreef: ↑di 21 jan 2025, 16:36 Je beseft niet wat je doet, je wil niet weten hoe het heet en wat de alternatieven zijn, en wil je er ook niet in verdiepen waar dat op gebaseerd is. OK dan.
Een loodgieter hoeft niet te weten dat zijn waterpomptang voor een groot deel uit quarks bestaat om die tang effectief te kunnen gebruiken.
Prima wat vijv schrijft. Minder prima om iemand van onkunde te betichten als hij hier geen belangstelling voor heeft.
Echter in het begin van het topic beweerde je dat er niets tweewaardig was aan kansrekenen. je stelde dit waarschijnlijk omdat je niet besefte hoe moderne wiskunde is opgebouwd, wat geen schande is. Het zou je wel sieren omdat gewoon toe te geven en niet met flauwe argumenten over loodgieters afkomen. Het topic gaat over fundamentele wiskunde en niet de toegepaste wiskunde. Dit gezegd zijnde wil ik benadrukken dat ik over het algemeen jou bijdrage in dit forum wel apprecieer.
Maar misschien moeten we terug naar de oorspronkelijke vraagstelling: Bestaan er ook wiskundige theorieën die niet gebaseerd zijn op de tweewaardenlogica. De intuitieve wiskunde lijkt een kanshebber.