Wat ik hieruit leer is dat het gevaarlijk is op secundaire bronnen te vertrouwen. Zelfs in de wetenschap. Dit vermeldt Gerber zelf:
Ik heb dat overgenomen uit de een of andere tekst zonder er al te diep bij na te denken. Ik weet niet meer van waar. Dat van die G geïntegreerd in die M had ik ook opgemerkt. Ik denk dat ik daarom zelf die G er apart had bijgezet.Xilvo schreef: ↑za 25 jan 2025, 12:31Ga je hier niet uit van een onjuiste potentiaal?
Eerder (do 23 jan 2025, 23:12) schreef je dat de potentiaal volgens Gerber \(V(r, v) = -M \frac{1}{r} \left(1 - \frac{v}{c}\right)^{-2}\) zou zijn (en daar zit blijkbaar de G in de M verwerkt, daar doel ik niet op).
Moet \(\dot{r}\) hier niet \(\dot{\theta}\) zijn, ontbreekt er een kwadraat?
Er moet nog wel een minteken voor de eerste term in de eerste regel. In de vorm tussen haakjes krijg je dan een plusteken.Professor Puntje schreef: ↑za 25 jan 2025, 14:23 @HansH
\( f \approx \frac{\mathrm{G} \mathrm{M}}{ r^2 } \, - \, \frac{3 \mathrm{G} \mathrm{M} h^2}{ \mathrm{c}^2 r^4 } \)
\( \frac{F}{\mathrm{m}} \approx \frac{\mathrm{G} \mathrm{M}}{ r^2 } \, - \, \frac{3 \mathrm{G} \mathrm{M} v_t^2 r^2}{ \mathrm{c}^2 r^4 } \)
\( F \approx \frac{\mathrm{G} \mathrm{M} \mathrm{m}}{ r^2 } \, - \, \frac{3 \mathrm{G} \mathrm{M} \mathrm{m} v_t^2 }{ \mathrm{c}^2 r^2 } \)
\( F \approx \frac{\mathrm{G} \mathrm{M} \mathrm{m}}{ r^2 } \cdot \left ( 1 - 3 \frac{v_t^2 }{ \mathrm{c}^2} \right ) \)
Met \( v_t \) de transversale snelheid.
Lokaal (op 1 punt van de ruimte tijd manifold) is er een equivalentie tussen versnelling en zwaartekracht. Globaal is het niet hetzelfde. Bij een vlakke ruimte met versnelling heb je nog steeds een vlakke ruimte. Het feit dat je daar tijdsdilatatie hebt is daar niet gerelateerd aan de kromming van ruimte en tijd maar aan de keuze van het assenstelsel.Xilvo schreef: ↑za 25 jan 2025, 09:43 Maar ik blijf het vreemd vinden. Zwaartekracht wordt veroorzaakt door kromming van ruimtetijd, en een vlakke ruimtetijd is er geen zwaartekracht.
Versnelling is equivalent met zwaartekracht. Dus zou ik verwachten dat een versnelde waarnemer een kromming van ruimtetijd ziet. Hij ziet, bijvoorbeeld, achter zich een waarnemingshorizon. Hij ziet, achter zich, tijd langzamer lopen.
Ik heb het voor de zekerheid nog eens expliciet nagevraagd op mijn topic op physicsforums. Ze bevestigen daar expliciet dat het antwoord van Gandalf fout is. Ik heb helaas niet genoeg reputatie om het rechtstreeks aan Gandalf te vragen op StackExchange via de comments.
Dank. Er blijft een strijdigheid die ik niet opgelost zie.wnvl1 schreef: ↑za 25 jan 2025, 22:10Ik heb het voor de zekerheid nog eens expliciet nagevraagd op mijn topic op physicsforums. Ze bevestigen daar expliciet dat het antwoord van Gandalf fout is. Ik heb helaas niet genoeg reputatie om het rechtstreeks aan Gandalf te vragen op StackExchange via de comments.
https://www.physicsforums.com/threads/t ... st-7238508
Een constante versnelling veroorzaakt inderdaad geen getijdenkracht, dat is blijkbaar een essentieel verschil.The curvature tensor represents the tidal force experienced by a rigid body moving along a geodesic in a sense made precise by the Jacobi equation.
Deze formule is blijkbaar het resultaat van een toevoeging van informatie uit de ART dat snelheid haaks op de zwaartekracht component een extra zwaartekrachtscompont oplevert tov standaard Newton. Ik zal die formule eens in mijn rekensheet stoppen, dat lijkt een simpele toevoeging immers want alle info zit al en de sheet.Professor Puntje schreef: ↑za 25 jan 2025, 14:35 @Xilvo
Inderdaad, ik heb een min over het hoofd gezien. Zo moet het:
\( f \approx - \frac{\mathrm{G} \mathrm{M}}{ r^2 } \, - \, \frac{3 \mathrm{G} \mathrm{M} h^2}{ \mathrm{c}^2 r^4 } \)
\( \frac{F}{\mathrm{m}} \approx - \frac{\mathrm{G} \mathrm{M}}{ r^2 } \, - \, \frac{3 \mathrm{G} \mathrm{M} v_t^2 r^2}{ \mathrm{c}^2 r^4 } \)
\( F \approx - \frac{\mathrm{G} \mathrm{M} \mathrm{m}}{ r^2 } \, - \, \frac{3 \mathrm{G} \mathrm{M} \mathrm{m} v_t^2 }{ \mathrm{c}^2 r^2 } \)
\( F \approx - \frac{\mathrm{G} \mathrm{M} \mathrm{m}}{ r^2 } \cdot \left ( 1 + 3 \frac{v_t^2 }{ \mathrm{c}^2} \right ) \)
Met \( v_t \) de transversale snelheid.
dat is dus heel weinig. stel dat ik het effect kunstmatig vergroot met een factor k1/ Verwacht je dan dat de perihelium precessie ook met een factor k1 vergroot wordt? in dat geval is het immers veel simpeler te zien in die simulatie. of dat klopt kun je denk ik ook makkelijk zien door een simulatie te en met k1 en 2k1 bijvoorbeeld.