Nee, ik heb het over de formule met de factor \(1+3\frac{v_t^2}{c^2}\)
Nee, ik heb het over de formule met de factor \(1+3\frac{v_t^2}{c^2}\)
we zitten inmiddels op pagina 27. ik hoop niet dat je aanneemt dat mensen dat allemaal gaan doorlezen of in hun hoofd houden. Wat ik in mijn hoofd heb zitten is dat je het eerdere voorstel van prof puntje had gesimuleerd net zoals ik dat had gedaan. ls je ergens naar wilt refereren is het handig om het betreffende bericht te linken. dat scheelt mensen weer een half uur zoeken.
Volgens Wikipedia wordt de precessie, in radialen per omloop, gegeven door \(\sigma = \frac{24 \pi ^3 L^2}{T^2 c^2 (1-e^2)}\).Professor Puntje schreef: ↑za 25 jan 2025, 11:23Daarom ben ik er ook heel benieuwd naar hoe goed (of slecht) de verschillende correctie-factoren presteren vergeleken met de bekende waarden voor de precessie van verschillende planeten.Xilvo schreef: ↑za 25 jan 2025, 11:17Vreemd, waar in eerdere modificatie-voorstellen alleen de tangentiële snelheid van belang was is het hier nu ineens alleen de radiale snelheid.Professor Puntje schreef: ↑za 25 jan 2025, 00:36 Mooi - dan hebben we voor de Gerber-kracht:
\( F = - \frac{\mathrm{G} \mathrm{M} \mathrm{m}}{r^2 \left( 1 - \frac{\dot{r}}{c} \right)^2} \hat{r} \)
\( F = - \frac{\mathrm{G} \mathrm{M} \mathrm{m}}{r^2 } \cdot ( 1 + 2 \frac{\dot{r}}{c} + 3 ( \frac{\dot{r}}{c} )^2 + ... ) \cdot \hat{r} \)
Het is mij inmiddels ook volstrekt onduidelijk of de potentiaal van Gerber nu wel of niet de juiste precessie oplevert.Xilvo schreef: ↑zo 26 jan 2025, 15:29Volgens Wikipedia wordt de precessie, in radialen per omloop, gegeven door \(\sigma = \frac{24 \pi ^3 L^2}{T^2 c^2 (1-e^2)}\).Professor Puntje schreef: ↑za 25 jan 2025, 11:23Daarom ben ik er ook heel benieuwd naar hoe goed (of slecht) de verschillende correctie-factoren presteren vergeleken met de bekende waarden voor de precessie van verschillende planeten.
Die wordt dus niet nul als de excentriciteit nul wordt, terwijl dan wel de radiale snelheid \(\dot{r}\) verdwijnt.
De hier geplaatste formule voor de Gerberkracht kan dus niet goed zijn.
dat klopt, maar als je mijn rednatie goed gelezen hebt dan zie je dat ik gebruik maak van het feit dat mercurius die beweegt met een snelheid hetzelfde effect heeft als mercurius die stil staat en de zon die tov mercurius met dezelfde snelheid de andere kant op beweegt. dat is dus essentieel onderdeel van mijn redenatie.Professor Puntje schreef: ↑zo 26 jan 2025, 15:53 @HansH Voor een stilstaande zon verschilt de vroegere positie van de zon niet van de huidige of toekomstige positie.
ik wil die wel doen maar begreep dat Xilvo dat al had gedaan en zag dat het de juiste perihelium precessie geeft, dus wat voegt mijn simulatie daar dan nog aan toe?. De redenantie ging over de overeenkomst die ik zag met mijn idee van rotatie.Professor Puntje schreef: ↑zo 26 jan 2025, 16:54 Redenatie? Ik dacht dat je een simulatie ging doen?
Professor Puntje schreef: ↑zo 26 jan 2025, 17:27 Een simulatie is nog niet gedaan, namelijk die voor mijn laatst afgeleide correctie-factor: \( \sqrt{( \frac{\dot {r}}{c} - 1)^2 + (\frac{v_t}{c})^2}\)
ik ben nu even los. volgens mij wa de conclusie dat (met \( 3 \frac{v_t^2}{c^2} \)) de perihelium precessie goed kon voorspellen en dat Xilvo dat ook had gedaan en die conclusie getrokken. jij hebt het nu weer over iets anders. of klopt die conclusie over \( 3 \frac{v_t^2}{c^2} \)) nu ineens niet meer?Professor Puntje schreef: ↑zo 26 jan 2025, 15:53 @HansH Voor een stilstaande zon verschilt de vroegere positie van de zon niet van de huidige of toekomstige positie. De formule waar we het nu over hebben (met \( 3 \frac{v_t^2}{c^2} \)) geeft een centrale kracht. Verder staat de transversale snelheidscomponent \( v_t \) van Mercurius haaks op de positievector \( \vec{r} \) van de Mercurius. Ben benieuwd hoe je simulatie eruit ziet.
Weer een nieuwe correctiefactor? Who ordered that?Professor Puntje schreef: ↑zo 26 jan 2025, 17:27 Een simulatie is nog niet gedaan, namelijk die voor mijn laatst afgeleide correctie-factor: \( \sqrt{( \frac{\dot {r}}{c} - 1)^2 + (\frac{v_t}{c})^2}\)