Omdat het vanmiddag nogal mistig werd heb ik de luchtvochtigheid buiten gemeten. Om 17 uur gaf de hygrometer 90% aan, een uur later 95% en twee uur later 99%. Het leek me een mooi praktijkvoorbeeld dat mist kan optreden bij RV < 100%. Maar volgens de daggrafiek van de luchtvochtigheid van
buienradar was de luchtvochtigheid in de wijde omgeving al veel eerder dan 17 uur 99%-100%. Vermoedelijk lag het aan de traagheid van mijn hygrometer, kennelijk heeft die 2 uur nodig om de juiste luchtvochtigheid te bereiken.
Wikipedia zegt overigens:
In de atmosfeer kan er al vanaf een relatieve vochtigheid van ongeveer 35%, vloeibaar water op condensatiekernen worden aangetoond, vooral als er veel wateraantrekkende (hygroscopische) deeltjes in de lucht aanwezig zijn. Als er meer waterdamp is zal het druppeltje groeien, waarin de oorspronkelijke condensatiekern meestal oplost. De meteorologie houdt een grens van 80% relatieve vochtigheid aan, daarboven spreekt men van nevel; bij nevel met een zicht van minder dan 1000 meter spreekt de meteorologie van mist. Bij mist is de relatieve vochtigheid (vrijwel) 100%.
Als je iets mist noemt moet je dus kunnen herkennen of het zicht minder dan 1000 meter is. Maar
wat kun je voorbij de grens van het zicht niet meer onderscheiden: donkere voorwerpen of ook felle lampen?
De mist van vanmiddag