peterdevis
Artikelen: 0

Re: Toeval

Om toeval te verklaren met zichzelf duplicerende heelallen, vindt ik "iets moeilijk te begrijpen" vervangen door "iets erg onwaarschijnlijks"

Indien tijd een continue grootheid is zit je binnen de kortste keren al aan een oneindig aantal heelallen

Indien tijd discreet is zitten we op zijn minst met stapjes ter grootte van de plancktijd (5,4 x 10^-44). Ook dit leidt naar een ongelooflijk veel heelallen.

Het grappige is dat deze theorie nog steeds niet het toeval verklaard, maar enkel zegt dat alle mogelijkheden ergens bestaan!
lien
Artikelen: 0

Re: Toeval

Ik ben het hierin met Einstein eens. Er wordt niet gedobbeld. Als je bijvoorbeeld in de biologie kijkt: alles in de biologie heeft een functie. Er zijn dingen waarvan men zegt dat die geen functie hebben en toevallig tot stand gekomen zijn (denk bijvoorbeeld aan junk-DNA), maar wie zegt dat dat waar is? Het kan toch zo zijn dat de functie simpelweg bij ons nog niet duidelijk is.

Daarom denk ik dat er op geen enkel gebied toeval bestaat (ook niet als het gaat om quantummechanica).

God dobbelt niet. Gelukkig niet :shock: .
God does not play dice...

Terug naar “Sciencetalk café”