Professor Puntje schreef: ↑zo 26 jan 2025, 18:40
Hoe de planeet door het veld aan voorbij vliegende krachtstootjes beweegt bepaalt hoeveel krachtstootjes die planeet tegenkomt. Een langere afgelegde weg (bezien vanuit een waarnemer die met de krachtstootjes mee beweegt) betekent dus meer opgepikte krachtstootjes. Ook zijwaartse bewegingen tellen dus mee.
Dan beschouw je die "krachtstootjes" blijkbaar als een soort regendruppels waarvan je er ook meer tegenkomt als je er (loodrecht op de valrichting) doorheen rent.
Daar valt wel wat meer over te zeggen maar ik kijk eerst maar eens naar het resultaat, de correctieformule. Je hebt mijn vraag daarover niet beantwoord maar ik neem nu maar aan dat het een correctie op de kracht is.
Die correctie term is
\(\sqrt{( \frac{\dot {r}}{c} - 1)^2 + (\frac{v_t}{c})^2}=\sqrt{(1-2 \frac{\dot {r}}{c}+( \frac{\dot {r}}{c})^2 + (\frac{v_t}{c})^2}\approx 1- \frac{\dot {r}}{c}+\frac{1}{2}( \frac{v_t}{c})^2\)
De tweede term zal, bij een niet al te elliptisch baan, een kleine bijdrage leveren. De derde term is zes maal zo klein als de term die eerder voor Mercurius de juiste waarde voor de precessie opleverde.