afgelopen kerstvakantie gehobbyd, er hangen nu 3 x 190 watt tweedehandspaneeltjes aan de gevel (NB in Nederland...)
(vanwege de ruimte paste er niks langers of breders)
Die hangen nu in serie op een stecagrid 500 miniomvormertje.
's winters in de ochtend hangt er tot half twaalf wel minstens één paneel in de schaduw van het huis hier achter ons, zodat het dan nauwelijks levert. Maar de gemiste productie rechtvaardigt op deze paneeltjes geen micro-omvormers per paneel. Op een zonnige winterochtend mis ik ongeveer 1 kWh, met microotjes misschien maar 0,5 kWh, en voordat ik drie zelfs 2ehands microotjes van een paar tientjes heb terugverdiend ben ik dertig winters verder.
Gisteren is er dan een EVApower thuisbatterij geleverd, daarop kun je ook panelen direct aansluiten. Ik dacht dus daar dat setje aan te prikken. Waar die steca hangt wil ik ook mijn thuisbatterij neerzetten, maar dan is het te veel: als de zon schijnt is dat 450 W van de paneeltjes en 800 W (wettelijk maximum) van de accu op één groepszekering terugleveren en dat is dus te veel.
Met de paneeltjes in de omvormer van de accu is dat probleem opgelost, MAAR: die accu wil maar 60 V maximaal op elke aansluiting. Dat is eigenlijk bedacht voor op de camping, een paneel aan elke kant. De sopray-paneeltjes die er hangen geven 37 Vmp.
Parallel geschakeld (toevallig heb ik van die spulletjes in huis) zou de set hierachter dan niet 111 V 5 A draaien, maar 37 V 15 A. En die PV ingang van de accu accepteert wèl 16 A . Dat lijkt dus allicht een proef waard.
Alleen vraag ik me af of er andere beletsels zijn. In de winter trekt er dus een schaduw over, waardoor een paar uur lang de beschijning per paneel heel verschillend kan zijn. Gaat een beschenen paneel dan een beschaduwd paneel beschadigen? Productie zal waarschijnlijk niet optimaal zijn, maar dat is geen bezwaar, dat is hij nu ook niet, misschien wordt dat zelfs beter.
Iemand gedachten?