Berekening aan het verwerken: 100%
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0

Re: Afstand tussen massa's

Bladerunner schreef: do 30 jan 2025, 13:10 Hier een artikel erover:
https://astrobiology.nasa.gov/news/jupi ... ar-system/
Dank. Maar er wordt geen enkele verklaring gegeven hoe Jupiter dan weer naar een hogere baan kom migreren, waar die energie vandaan kwam.
Bladerunner

Xilvo schreef: do 30 jan 2025, 12:37
Regor schreef: do 30 jan 2025, 12:22 Als men in een Deep Field foto zou vaststellen dat er links een veel grotere concentratie zou zijn van Galaxieen (veel dichter bij elkaar)
dan rechts .......... dan zou ik zeggen dat ze op universum schaal "NIET NETJES VERDEELD ZIJN.
Niet meer en niet minder dan dat.
Je ziet dan een tweedimensionale projectie van een driedimensionale verdeling. Net als je van een afstand een lege plek in een bos niet ziet, daar achter staan immers weer bomen.

Op heel grote schaal ziet de verdeling van melkwegstelsels er zo uit:
galaxy_filaments.png
Alles hangt af van de schaal waarop je het bekijkt. Clusters en super clusters van sterrenstelsels zijn met elkaar verbonden door de zwaartekracht met tussen die clusters enorme leegtes. Zie je slechts twee daarvan dan lijkt het als of materie niet gelijk verdeeld is. En op die schaal klopt dat ook. Maar kijk je er van veel verder naar dan zie je dus dat ook al is er sprake van grote afstanden tussen de individuele sterrenstelsels deze toch weer opvallend gelijk verdeeld zijn. Zoom je in op één spiraalstelsel dan zie je dat de sterdichtheid in het centrum het grootst is. (Andere type stelsels tonen dan weer een gelijke dichtheid). Dat deed het vermoeden rijzen dat veel spiraalstelsels in het centrum een super massief zwart gat hebben dat voorkomt dat materie uitwaaiert. Zoom je nog verder in totdat je ons zonnestelsel ziet dan blijkt dus dat 99,86% van de totale massa in ons stelsel voor rekening van de zon komt. Niet direct een gelijke verdeling.

Toen het heelal erg jong was en er voornamelijk waterstof rond zweefde waren er erg veel factoren die bepaalde of juist verhinderde dat er samenklonteringen ontstonden. Maar gebeurde dit eenmaal dan was het een zichzelf versterkend proces waaruit sterren ontstonden.
En omdat direct na de oerknal overal de zelfde kansen bestonden was dit een blauwdruk voor de homogeniteit van het heelal als geheel.
Bladerunner

Xilvo schreef: do 30 jan 2025, 13:18
Bladerunner schreef: do 30 jan 2025, 13:10 Hier een artikel erover:
https://astrobiology.nasa.gov/news/jupi ... ar-system/
Dank. Maar er wordt geen enkele verklaring gegeven hoe Jupiter dan weer naar een hogere baan kom migreren, waar die energie vandaan kwam.
Dat wordt wel uitgelegd dacht ik. Je leest dat nadat de banen van Jupiter en Saturnus vrij van gassen waren deze naar een hogere baan gingen omdat ze minder weerstand ondervonden en dus de baansnelheid toenam: ("Gradually, all the gas in between the two planets got expelled, bringing their sun-bound death spiral to a halt and eventually reversing the direction of their motion")
Xilvo
Moderator

Bladerunner schreef: do 30 jan 2025, 14:00
Dat wordt wel uitgelegd dacht ik. Je leest dat nadat de banen van Jupiter en Saturnus vrij van gassen waren deze naar een hogere baan gingen omdat ze minder weerstand ondervonden en dus de baansnelheid toenam: ("Gradually, all the gas in between the two planets got expelled, bringing their sun-bound death spiral to a halt and eventually reversing the direction of their motion")
Dat is natuurlijk onzin, als weerstand afneemt neemt de snelheid niet zomaar toe.
Regor

Aan Xilvo,

Ok, akkoord.
De door U getoonde foto is (denk ik) ook niet van het volledige universum, maar een "shot" eruit.
Hoe zwak of hoe sterk men ook inzoomt, tot het diepste Deep Field ziet men altijd een quasi uniform verdelingen van de massa's, van welke vorm ook.
Zelf de Clusters (met nog veel grotere totale massa's) ziet men quasi uniform verdeeld ...... maar volgens het vermoeden in mijn Topic
met grotere afstanden ertussen.
Dus blijft mijn vermoeden van kleine massa's op kleine afstand en grote massa's op groter afstand .... enz ... het vermoeden van een constante.
Bladerunner

Xilvo schreef: do 30 jan 2025, 14:14
Dat is natuurlijk onzin, als weerstand afneemt neemt de snelheid niet zomaar toe.
Dat zei ik misschien verkeerd en dat staat ook niet in het artikel. Maar het naar een hogere baan bewegen is weer gewoon het 'zoeken' naar een stabiele baan. Dat staat er niet met zoveel woorden in dacht ik maar dat is wel de reden dat Jupiter naar een hogere baan ging. Dat koste dus geen 'energie' van de kant van Jupiter die volgde gewoon de wetten van Kepler.
Xilvo
Moderator

Bladerunner schreef: do 30 jan 2025, 14:32

Dat zei ik misschien verkeerd en dat staat ook niet in het artikel. Maar het naar een hogere baan bewegen is weer gewoon het 'zoeken' naar een stabiele baan. Dat staat er niet met zoveel woorden in dacht ik maar dat is wel de reden dat Jupiter naar een hogere baan ging. Dat koste dus geen 'energie' van de kant van Jupiter die volgde gewoon de wetten van Kepler.
Een hogere baan is iets anders dan een tijdelijk hoogste punt bij een elliptische baan. In een hogere baan komen vergt energie.
Een elliptische baan volgens Kepler heeft een constante energie.
Bladerunner

Regor schreef: do 30 jan 2025, 14:17 Aan Xilvo,

Ok, akkoord.
De door U getoonde foto is (denk ik) ook niet van het volledige universum, maar een "shot" eruit.
Hoe zwak of hoe sterk men ook inzoomt, tot het diepste Deep Field ziet men altijd een quasi uniform verdelingen van de massa's, van welke vorm ook.
Zelf de Clusters (met nog veel grotere totale massa's) ziet men quasi uniform verdeeld ...... maar volgens het vermoeden in mijn Topic
met grotere afstanden ertussen.
Dus blijft mijn vermoeden van kleine massa's op kleine afstand en grote massa's op groter afstand .... enz ... het vermoeden van een constante.
Dat is te kort door de bocht want Mars heeft een veel kleinere massa dan de Aarde maar staat verder weg van de zon.
Bladerunner

Xilvo schreef: do 30 jan 2025, 14:36
Bladerunner schreef: do 30 jan 2025, 14:32
Een hogere baan is iets anders dan een tijdelijk hoogste punt bij een elliptische baan. In een hogere baan komen vergt energie.
Een elliptische baan volgens Kepler heeft een constante energie.
Zie ik dan iets over een elliptische baan? Waarom haal dat er ineens bij? Ik snap trouwens niet dat je niet begrijpt dat als de weerstand die een hemenlichaam ondervind minder wordt dat er dan iets aan de baan kan veranderen.
Xilvo
Moderator

Bladerunner schreef: do 30 jan 2025, 14:49 Zie ik dan iets over een elliptische baan? Waarom haal dat er ineens bij?
Omdat je het had over de wetten van Kepler. Die zeggen dat een planeetbaan elliptisch is.
Bladerunner schreef: do 30 jan 2025, 14:49 Ik snap trouwens niet dat je niet begrijpt dat als de weerstand die een hemenlichaam ondervind minder wordt dat er dan iets aan de baan kan veranderen.
Dat begrijp ik heel goed. Nou ja, feitelijk gaat de baan dan minder veranderen.
Maar daar gaat de planeet niet sneller door bewegen en komt die niet in een hogere baan.
Regor

Aan Bladerunner,

Wat betreft Aarde en Mars.
Ik schreef reeds dat de twee beschouwde objecten (zeer) ver moesten zijn andere (zware) objecten.
Ik schreef ook dat ik de sprong maakte naar grotere gehelen zoals sterrenstelsels en galaxieen.

En nogmaals ....... welke zoomsterkte ook ........ steeds valt een zekere gelijkverdeling op.
Een "gelijkverdeling"van structuren doet denken aan een soort constante verhouding massa / afstand.... of omgekeerd.
......................................................
Spijtig dat we nu afgewaaid zijn naar het gedrag van één planeet.
Xilvo
Moderator

Leuk probleempje om eens wat aan te rekenen.
De totale energie van een planeet in een cirkelbaan om een zon is GMmp2r. Evenredig met de planeetmassa en omgekeerd evenredig met de afstand tot die zon.
Als ik de energie van de aarde op -1 AB (aardbaanenergie) stel, dan is de energie van Jupiter nu, op afstand 5,2 AU, -61,1 AB.
De totale energie van alle planeten uitgezonderd Jupiter is dan -13,62 AB.

Als Jupiter op 3 AU (nog een stuk verder dan de genoemde 1,5 AU) zou staan, dan zou de baanenergie van Jupiter -106 AB zijn.
Er zou dus en energie 44,9 AB aan Jupiter moeten worden toegevoerd om 'm naar 5,2 AU te krijgen.
Dat zou zelfs niet opgebracht kunnen worden als alle andere planeten vanuit het oneindige naar hun huidige banen zouden worden gebracht.
wnvl1

Ik denk dat je de planeetmassa vergeten bent in de formule voor de totale energie. Het staat wel juist verwoord in de volgende zin.
Xilvo
Moderator

wnvl1 schreef: do 30 jan 2025, 16:23 Ik denk dat je de planeetmassa vergeten bent in de formule voor de totale energie. Het staat wel juist verwoord in de volgende zin.
Dank je, aangepast.
HansH

Regor schreef: ma 27 jan 2025, 20:53 Los van snelheden, interacties en waarschijnlijkheden kan ik mij niet losmaken van de idee dat er een relatie / verhouding bestaat tussen de massa en de grootte van de objecten ...... en de afstand ertussen.
als je kijkt naar de gemiddelde afstand tussen sterren dan maakt het nogal wat uit of je kijkt naar het centrum van een melkwegstelsel of aan de buitenranden. en buiten een melkwegstelsel zijn de afstanden tussen sterren nog veel groter

je zou ook kunnen kijken naar melkwegstelsels en hun onderlinge afstand en diameter ipv sterren.

en bv in het klein de diameter van een molecuul in een gas of vloeistof en de afstand tussen de moleculen. daar maakt het nogal wat uit of het een gas is en met wat voor druk en in vloeistof zit alles veel dichter bij elkaar.

Dus ja, ik snap wat je bedoelt, maar de relatie/verhouding varieert nog heel veel.

Terug naar “Natuurkunde”