Tuv0k
Artikelen: 0

Afwijking in zwaartekracht?

Als je een glad oppervlak van laten we zeggen hout hebt, je knutseld er een balk/plank op die loodrecht op het oppervlak staat.

Nu heb je een knikker en die houdt je op een van de zijkanten van de balk (een beetje hoog). Als je de knikker laat vallen; valt de knikker niet loodrecht naar beneden langs de balk/plank, maar met een boogje. Hoe komt dit ? Omdat de Aarde rond is ? Heeft zwaartekracht een afwijking ?
Het is allemaal zo prachtig...
doemdenker

Re: Afwijking in zwaartekracht?

De knikker ondervindt eerst wrijving met de balk, bij de minste of geringste aanraking met de balk verwijdert de knikker zich van de balk. Verder denk ik dat luchtwrijving een rol speelt, de lucht die tussen de balk en de knikker zit duwt de knikker op een of andere manier van de balk af. In ieder geval is er geen afwijking van de zwaartekracht.
Stefan

Het is bekend dat zwaartekracht zoals wij die voelen gewoon als 1/r^2 gaat. Wat nog niet bekend is, is hoe zwaartekracht zich op een kleine schaal (op afstanden < mm) gedraagt. De proefjes om dit te testen zijn nu in volle gang. Sommige theorien, zoals de het ADD-scenario, voorspellen een afwijking van de 1/r^2 wet op korte afstanden (ivm. het aanwezig zijn van opgerolde dimensies).
DVR

Ik kan me zo voorstellen dat het iets te maken heeft met luchtdruk...

Ten eerste heb je natuurlijk dat waar de knikker de plank raakt, de lucht minder makkelijk langs de knikker stroomt dan aan de andere kant.. Althans, dat lijkt mij zo omdat er gewoon minder ruimte is aan de kant van de plank.. Dit zorgt ervoor dat de druk aan de kant van de plank hoger wordt dan aan de andere kant.. Hierdoor wordt de knikker van de plank af geduwd..

Ten tweede moet je mischien ook nog rekening houden met de rotatie van de knikker.. Als de knikker aan het begin van zijn val de plank raakt, zal hij gaan roteren.. Nu zal de luchtstroom aan de kant van de plank minder turbulent zijn dan aan de andere kant (denk aan bv een voetbal met effect schieten, door de draaiing van de bal zal de baan afgebogen worden).. Dus aan 'de andere kant' waar de luchtstroom turbulent is, zal de stroomsnelheid van de lucht lager zijn dan aan de kant van de plank, dit zorgt ervoor dat de luchtdruk aan 'de andere kant' hoger is en de knikker daardoor meer terug naar de plank geduwd wordt..

Nu lijkt het mij dat de luchtstroom vrij weinig invloed zal ondervinden van het roteren van de knikker (deze is neem ik aan nogal glad) en dus zal het tweede effect, vooral op zo'n korte afstand, verwaarloosbaar klein zijn..

Maar goed, het is maar een idee :shock:
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Terug naar “Klassieke mechanica”