ik vind dat degene die het een gat heeft genoemd een dikke dwaas is... omdat het geen licht uitstraald betekend het nog niet dat het een gat is,
Sjekkeboel,
Misschien een beetje late reactie maar beter laat dan nooit zeg ik maar.
Ik stel mij een zwart gat als volgt voor en dan zal je zien dat de term gat helemaal klopt.
Stel je spant in je woonkamer en in horizontale positie een groot zeer elastisch strakgespannen rubberen vel .
Op dat moment heeft het een mooi glad oppervlak.
Leg nu een zware loden kogel in het midden van dit rubberen vel en laat het los.
De kogel zakt door zijn gewicht diep weg in het zeer elastische rubberen vel en er ontstaat als het ware een heel diep naar beneden toe steeds smaller gevormd gat met helemaal onderin de kogel.
Stel je het heelal voor als een oneindig groot zeer elastisch strakgespannen rubberen vel en de kogel is dan een onvoorstelbaar klein object met een onvoorstelbaar grote massa en met een onvoorstelbare dichtheid.
De aantrekkingskracht is nu zo groot geworden dat zelfs het licht er niet meer aan kan ontsnappen.
Van daar de term zwart gat.
Eens een prachtige grote ster die plus minus 10 keer of meer de massa had van onze zon en die aan het einde van zijn levensfase is geïmplodeerd omdat de naar binnen gerichte zwaartekracht het won van de naar buiten gerichte nucleaire kracht omdat de z.g. brandstof om dit gaande te houden opraakte.
Ieder ander object, of het nou een ster is of een planeet creëert afhankelijk van zijn massa ook een deukje in dat vel, hoe groter de massa hoe dieper dat deukje of gat is.
Misschien wil peterdevis het z.g. rubberen vel idee wat uitgebreider en beter uitleggen?