Ik ben het met je eens dat kuddegeest meespreekt. Vraag is of de industrie dit gebruikt of misbruikt. Te ver kunnen ze hierin niet gaan, er zijn altijd dwarse koeien. Weet je nog wat er gebeurde toen Coca-Cola de zg New Coke presenteerde? Dat ging alleen maar om een nieuw receptje!Verder zijn er ook zat aanbieders van alternatieven, hetzij regular, hetzij bio, ethisch of welk ander etiket dan ook. Die trekken allemaal aan die kudde.We worden voortdurend gedwongen om keuzen te maken. Aan groepsdruk kunnen we moeilijk ontsnappen. De consumentenpsychologie gaat zelf veel verder dan dat en tracht de vrije wil te ontnemen.
De kudde rent achter de overtuigendste aan. En het typische is nu, dat de meeste merken zowel light als regular aanbieden. Op de frisdrankautomaat waar ik regelmatig langswandel, zijn de bovenste twee knoppen nog steeds voor cola regular, dan pas een knopje voor light...... In de supermarkt vind ik de light-producten ook niet standaard op de aantrekkelijke ooghoogte, ik zou er regelmatig voor moeten bukken als ik ze zou willen hebben..De keus is nog steeds aan mij vind ik.