blaze schreef:jips,
op school hebben we juist geleerd over quantummechanisch model. ik vraag mij nu af:
1/ welk model is het juiste model: die met de elektronen als deeltjes (bohr) of die met de elektronenwolk(quantummechanisch model)
Als ik zo vrij mag zijn
Het Bohrmodel is in zekere zin wel correct; ze kwantiseerd immers door te stellen dat een elektron een golfje is, en alleen een golflengte van 2*pi*r kan aannemen. Maar je gebruikt wel klassieke uitdrukkingen. De hedendaagse quantumfysica werkt in termen van operatoren en golffuncties. Het Bohrmodel is dus een mooie semi-klassieke benadering van het waterstofatoom ( semiklassiek als: er worden grootheden gekwantiseerd ).
2/ we hebben gehoord dat ze alle twee gelden. mij best, maar heb je dan geen probleem met negatieve lading die wordt aangetrokken door de kern?
Dat was klassiek gezien een groot probleem: een elektron versneld continu, want haar richting verandert continu. En een versnelde lading straalt energie uit, en klassiek gezien zou het elektron binnen no-time op de kern knikkeren. Dat probleem verhielp Bohr door die banen in te voeren.
3/ die wolk, is die volledig gevuld met negatieve lading? en heeft die een massa?
Die wolk moet je je niet gaan visualiseren. Het is een "waarschijnlijkheidswolk". Je kunt quantumfysisch de kans uitrekenen waar zo'n elektron zich bevindt. Dit doe je door de verwachtingswaarde uit te rekenen, en dat doe je, zoals je denk ik wel weet, door de kansdichtheid maal de plaats te integreren over de gehele ruimte. Zo reken je ook een gemiddelde uit. Die kansdichtheid is dan niks anders dan de golffunctie van het elektron absoluut gewadrateerd.