Alexander Hartmans
Artikelen: 0

Re: Wat zijn jouw waarden, normen en principes?

Beste peterA
Hangt een beetje van je definitie van "groep" af
Bedankt, want je zet mij even aan het denken, wat overgens gezond is, maar goed. Een groep kan gezien worden van een aantal personen die gelijkdenkend zijn en afkomstig zijn uit een bepaalde cultuur. De groep kiest een vertegenwoordiger om de belangen van die groep kenbaar te maken.

Een groep kan groot of klein zijn, als het maar meer dan een is. Het probleem is dat men het maatschappelijk en cultureelprobleem individueel gezicht is en waar alleen het individu naar de voorgrond treed. Nederland, voorheen de Lage Landen kent een zeer lange traditie en geschiedenis op maatschappelijk en cultureel vlak waarbij tollerantie en vrijheid een uitblinker is en als voorbeeld fungeerde van toekomstige regeringsvormen. Europa heeft er 1000 jaar overgedaan om landen te zien als staten die met elkaar samen werken, zo werk het ook met groepen (dan wel in het klein). Groepen kunnen tonnen zand verplaatsen dan 1 individu dat kan. Wim Kok, overgens niet mijn vriend, maar had een visie over het individuele gevecht, dat twee kampen tegen over elkaar staan, zonder dat er oplossingen voor handen zijn. Hij doelde om betere samenwerking als groep.

Dus is het raadzaam om binnen de gelederen van een groep een gelijkschakeling te laten plaats vinden, waarbij het eigen belang een ondergeschikt fenomeen wordt, en dat men meer gaat kijken wat het groepsbelang oplevert. Wat het belang van de groep is, kan ik geen uitspraken over doen, omdat dit te divers is. Want dan alleen kan problemen worden opgelost en gewekt worden naar een betere, beheersbare, rechtvaardige, veilige samenleving. De discussie is wel, dat er gewerkt dient te om randfiguren en randzaken te worden weg gewerkt omdat deze figuren en zaken er juist voorzorgen dat er te veel onvrede blijft bestaan in onze samenleving. Niet iedereen zal er vrolijk van worden, dus tegenstand is helaas onvermijdelijk, maar het is wel een onhumanistische oplossing om naar een toekomstige samenleving te werken die alleen vooruitgang voor ogen heeft. Iedereen heeft zijn of haar plaats in die vooruitgang, zoals scholing (want 60% snapte de troonrede van vorige week niet). Dus het interlect is helaas te laag bij de meerderheid, dus dat dient verbetert te worden, dus er dient zeer veel geld ingepomt te worden, anders vallen we terug naar de middeleeuwen.

Verders dient gekeken te worden dat de godsdienst, althans de aanwezigheid ervan niet uit het collectieve gedachten gehaald dient te worden. Dit is een zeer gevaarlijk hekelpunt en mogelijk voor velen een onbegonnen job, maar noodzakelijk. Als ik al die relieuze onderwerpen heb gelezen, komen diverse zaken naar voren.

1. De diversiteit van individuele gedachten.

2. De gebrekkige vast geroeste gedachten.

3. Het gebrek aan overtuigende bewijsvoeringen die het aannemelijk zou maken dat oude bronnen, zoals de bijbel, thora, koran e.d. op juistheid vergeleken zou kunnen worden met wetenschappelijke kennis

4.Men verderdigd de vrijheid van godsdienst en verdedigt de bijbehorende kennis en bronnen, die niet kloppen. Het omzeilen van waarheid, werkelijkheid en de mensheid te blijven onderdrukken met de wetenschap dat god gelijk heeft wijst in de richting van geestelijke zelfmoord. Als men zo van overtuigd is van het zogenaamde goddelijke bewijs dan dient deze groep en/ of individuen goed na te denken hoe lang zij zullen standhouden in een snel veranderde maatschappij en beschaving. Uit eindelijk, zoals ik het zie, heeft god nooit en/ of niet het eeuwige leven, want aan alles komt een einde.

Er zijn genoeg zaken om na te denken, toch is het evolutionair nog onmogelijk om meer dan 30% van onze hersenen in geheugen om te zetten. Zolang de mensheid nog worsteld met oergedachten, blijven oorlogen, godsdiensten en individuele waarden en normen, principes voortdurend zand in onze ogen gooien, dus als groep en de samenwerking van groepen is het een stevige kluif om tot daadwerkelijke oplossingen te komen.

En jij peterA hoe zie jij het??

Ik ben benieuwd.
peterA

Ik ben nogal gevoelig voor dergelijke signalen,het feit dat je dat zinnetje in vetjes zet wijst (voor de zoveelste keer ) op een sub-niveau in de discussie, voor mij hoeft het niet meer.

Als het niet zuiver inhoudelijk kan zoek dan maar iemand anders.

VG Peter
huh?
Alexander Hartmans

Beste peterA,
Ik ben nogal gevoelig voor dergelijke signalen,het feit dat je dat zinnetje in vetjes zet wijst (voor de zoveelste keer ) op een sub-niveau in de discussie, voor mij hoeft het niet meer.
Tja, daaraan kan ik niets veranderen, en dat is waar ik reeds vermoedde dat er sprake is van individualisering, waarover ik in mijn vorige post noemde. Dat jij gevoeling bent voor bepaalde signalen komt omdat jij te gereserveert bent om duidelijk antwoord te geven op vragen. En dat in vetjes zetten zoals jij memoreerd is niet zomaar, het gaat om het accent weer te geven, niet zoals jij noemde op een ''sub-niveau''. Hiervan kan geen sprake zijn.
Als het niet zuiver inhoudelijk kan zoek dan maar iemand anders.

VG Peter
Een discussie kan alleen groeien wanneer er sprake is van diepgang, oplossingen en voortgang, daarbij is teughoudendheid uit angst wat anderen wel of niet vinden, een ernstig obstakel, namelijk de zogenaamde bespottelijkheid van de meerderheid die denkt het beter voor te hebben. Een ander punt is namelijk, dat jij mij niet begrijpt wat mijn bedoelingen zijn, behalve het negatieve, zie het positief. Dan pas zul je merken waar het werkelijk om draait.

VG Alexander
Sylvester

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!

De meeste mensen willen niet dat hen onrecht aangedaan wordt, dus de wereld zou er een stuk beter uit zien als iedereen deze stelregel zou volgen.
Alexander Hartmans

Sylvester schreef:Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!

De meeste mensen willen niet dat hen onrecht aangedaan wordt, dus de wereld zou er een stuk beter uit zien als iedereen deze stelregel zou volgen.
Dit is een prachtige wensfilosofie, zoals Jan Vis het in een van zijn vele artikelen noemde, maar helaas is de harde werkelijkheid dat we met de feiten op onze neuzen worden gedrukt, want er is zoveel onrecht in deze maatschappij en natuurlijk in de wereld, dat het vechten tegen de bierkaai is om het onrecht te bevechten.

Een andere regel is: verbetert de wereld begint bij jezelf.
PNCO

Oosterse filosofie nastreven, rust vinden, me niet irriteren aan andersdenkenden, enigzins vrij leven, nadenken over alles en vooral geen voorgekauwde zooi vanuit de politiek met al haar regeltjes en wetten.

Minder wetten, meer richting Thomas More's Utopia!
Angel

Mijn normen en waarden zijn onder andere;

- Niet iedereen over een kam scheren

- Iedereen gelijke kansen geven en niet meteen oordelen over iemand

- Iedereen mag zijn eigen geloof aanhangen

- Behulpzaam zijn voor de ander

- Vriendelijk zijn tegen mensen om je heen

En het is al eens gezegd, maar ik wil het nog eens benadrukken. Wat jij niet wil, doe dat ook bij een ander niet!

Kusz Angel :wink:
timwaagh

ik heb maar een waarde: het leven.

ik heb maar een norm: voorkomen dat er doden vallen.

En hier (vooral op die norm) baseer ik mijn hele meningsvorming op (en op logica en feiten natuurlijk, maar dat gebruikt iedereen wel). De rest van normen en waarden kan me een worst wezen, want als je er meer dan eentje hebt, word je automatisch hypocriet.
Jekke

om een beetje tegenstrijdig te zijn: mijn hoofdnorm is descriptiviteit
Elke

Eerlijkheid en respect vind ik ook heel belangrijk.
Destiny is but a word created by man to accept reality
Anonymous

ik denk dat principes moeilijk zijn om te behouden.

een voorbeeld:

ik ben een vegetarier. Mijn broer zei laatst; "Stel je wordt ernstig ziek. zou je dan de medicijnen innemen als je weet dat er gelatine in zit?"

eerlijk gezegt had ik hier geen antwoord op. ieder mens heeft principes, maar ik vraag me af in hoeverre we die principes in stand houden in eed geval van nood.
PNCO

Anonymous schreef:ik denk dat principes moeilijk zijn om te behouden.

een voorbeeld:

ik ben een vegetarier. Mijn broer zei laatst; "Stel je wordt ernstig ziek. zou je dan de medicijnen innemen als je weet dat er gelatine in zit?"

eerlijk gezegt had ik hier geen antwoord op. ieder mens heeft principes, maar ik vraag me af in hoeverre we die principes in stand houden in eed geval van nood.

In hoeverre werken traditionele medicijnen van de oosterse of juist indiaanse gemeenschap niet beter? Waar je meer in gelooft werkt denk ik ook beter. In hoeverre je dus moet vertrouwen in westerse medicijnen is maar een vraag. Want meer en meer hoor ik dat er allang medicijnen zijn voor allerlei (nu nog) dodelijke ziektes.. of dit waar is, kan ik nog niet beoordelen maar het zou me niet verbazen. Alles lijkt om geld te draaien tegenwoordig. Ik zou wel eens een keer accupunctuur willen proberen, om te kijken of dat niet net zo goed werkt. Ik heb namelijk wel voor mezelf het gevoel dat karma en de bijbehorende energiestromen bestaan.. :roll: :P
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Anonymous

PNCO schreef:[

In hoeverre werken traditionele medicijnen van de oosterse of juist indiaanse gemeenschap niet beter? Waar je meer in gelooft werkt denk ik ook beter. In hoeverre je dus moet vertrouwen in westerse medicijnen is maar een vraag. Want meer en meer hoor ik dat er allang medicijnen zijn voor allerlei (nu nog) dodelijke ziektes.. of dit waar is, kan ik nog niet beoordelen maar het zou me niet verbazen. Alles lijkt om geld te draaien tegenwoordig. Ik zou wel eens een keer accupunctuur willen proberen, om te kijken of dat niet net zo goed werkt. Ik heb namelijk wel voor mezelf het gevoel dat karma en de bijbehorende energiestromen bestaan..   :roll:   :P

Ik geloof zelf ook meer in natuurgeneeskrachtige middelen, mijn moeder is een bewijs dat het in de meeste gevallen beter werkt dan de westerse medicijen. Dat wil niet zeggen dat mijn omgeving het daar ook mee eens is. Ik ben nu 15 en ik denk dat mijn ouders (en mijn broers) die beslissing misschien wel zouden nemen om mij westerse medicijnen (zoals jij die noemt) te geven omdat sommige in mijn omgeving daar meer vertrouwen in hebben dan in natuurgeneeskrachten. Maar dan wel alleen als ik zelf niet in staat ben om zelf te kiezen
Willard

Liefde boven alles. Daaruit vloeit al het andere voort: eerlijkheid, respect, vriendelijkheid enzo.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”