Anonymous
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik heb eigenlijk nog een vraagje over oculairs. Zijn oculairs merkgebonden? Of passen alle oculairs op alle telescopen?
sen...

Je bent niet gebonden aan één merk bij het aanschaffen van oculairs.

Het gaat erom dat het oculair in je focusser past. De maatvoering is dus bepalend.

Bijna iedere (amateur)astronoom heeft verschillende merken oculairs.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.
skywatcher

wat Sen zei

en er zijn 3 maten,0.96" 1.25" en 2.00"

de twee laatste worden het meest gebruikt
Anonymous

skywatcher schreef:wat Sen zei

en er zijn 3 maten,0.96" 1.25" en 2.00"

de twee laatste worden het meest gebruikt
Zijn dat inches of centimeters?
skywatcher

inches
Anonymous

inches
Hoeveel centimeter is een inch?
Stephaan

1 inch (duim) is 2,54cm
skyguy

Maar het kan wel zijn dat er verschil in kwaliteit zit tussen de verschillende merken :wink:
Anonymous

Ik heb de focusser gemeten en die was 2.6 centimeter. Komt dat dichter bij de 0.96 inch? Of toch bij de 1,25 inch?
Anonymous

Ik heb de focusser gemeten en die was 2.6 centimeter. Komt dat dichter bij de 0.96 inch? Of toch bij de 1,25 inch?
Ik heb een misberekening gemaakt. Ik heb namelijk de oculairbuis (waar ik kleinere oculairs in kan doen) gemeten. De daadwerkelijke focusser is dus 1,25". Met die kennis zal ik op zoek gaan naar andere oculairs
skyguy

Als je wat geld te besteden hebt kan ik je de serie 4000 occulairs van meade wel aanbevelen, deze zijn heel goed maar kosten per occulair ongeveer 75 euro tm de 26mm variant, vanaf daar kosten ze 103 euro per stuk
skywatcher

plossl's zijn inderdaad een goede keuze

ze werken goed in heel wat type kijkers
Unstablewarpfield

Woehoe! Ik heb vorige week mijn nieuwe telescoop binnen gekregen. Het is een 200mm newton skywatcher op HEQ5 statief. Vanwege het bewolkte weer hierzo heb ik hem helaas nog niet kunnen testen. Wel mijn complimenten voor de koepel waar ik hem besteld had. Dit heb ik op een zondag gedaan en hij stond woensdag al in de gang. Wat ik nog wel eventjes wilde weten: Is het noodzakelijk om iedere keer de telescoop opnieuw uit te balanceren als je alleen de buis er af haalt. Ik heb de buis gemarkeerd zodat hij precies op dezelfde plaats terug kan. En heeft het vervoer (ik haal hem ieder weekend als ik weer thuis ben van mijn kamer af en twee trappen naar beneden) invloed op de stand van de spiegels zodat ik vaker moet collimeren? Alvast bedankt!
chrisk

Ik heb ook mijn telescoop bij de koepel besteld, de Celestron 250/1200mm spiegeltelescoop, ook deze was erg snel binnen, hij kwam vanuit duitsland maar 4 werkdagen na bestelling stond hij bij mij in huis. Ik heb mijn telescoop nu al een tijdje (vanaf mei ofzo) en ik moet hem ook iedere keer 2 trappen af tillen, ik heb nog nooit gecollimeerd dus zo heel noodzakelijk is het niet, alleen ik moet er binnenkort maar wel eens aan beginnen want helemaal top is het beeldkwaliteit ook niet meer.
skywatcher

Woehoe! Ik heb vorige week mijn nieuwe telescoop binnen gekregen. Het is een 200mm newton skywatcher op HEQ5 statief. Vanwege het bewolkte weer hierzo heb ik hem helaas nog niet kunnen testen. Wel mijn complimenten voor de koepel waar ik hem besteld had. Dit heb ik op een zondag gedaan en hij stond woensdag al in de gang. Wat ik nog wel eventjes wilde weten: Is het noodzakelijk om iedere keer de telescoop opnieuw uit te balanceren als je alleen de buis er af haalt. Ik heb de buis gemarkeerd zodat hij precies op dezelfde plaats terug kan. En heeft het vervoer (ik haal hem ieder weekend als ik weer thuis ben van mijn kamer af en twee trappen naar beneden) invloed op de stand van de spiegels zodat ik vaker moet collimeren? Alvast bedankt!
congrats met de nieuwe kijker

nu weet ik op wie ik het slechte weer moet steken!! :P :roll: :P

wat balans betreft heb je dat heel eenvoudig opgelost

de collimatie wordt gewoonlijk redelijk goed behouden,op voorwaarde teminste dat je niet te wild tekeer gaat met de kijker

en anders is het een kwestie van minimaal tweaken

Terug naar “Sterrenkijken”