Ik blijf erbij dat dit argument "Gij zult niet doden" een onzin argument is. Dan mag je ook geen planten doden voor eten.
Vreemd dat in dat geval ineens iets anders bedoeld wordt.
Moderator: Rhiannon
Ger schreef:Ik blijf erbij dat dit argument "Gij zult niet doden" een onzin argument is. Dan mag je ook geen planten doden voor eten.
Je kunt het ook zo zien: alles is gemaakt van dezelfde bouwstoffen, alleen zijn die bij de mens iets complexer dan bij andere diersoorten. De mens schijnt het meest complex van allemaal te zijn. Als je dan vlees en/of planten eet om aan je voeding te komen, eet je eigenlijk alleen maar bouwstoffen welke je nodig hebt om te overleven. Je eet datgene wat jij nodig acht voor je ontwikkeling. In hoeverre is het doden dan nog echt slecht, als jij accepteert dat alles (van) hetzelfde is (gemaakt)? Natuurlijk ben ik met de mensen hier eens welke pleiten voor een betere leefomstandigheid van de dieren en ook ben ik het eens met dat je ook wel een stuk minder vlees kunt eten. Laat de dieren lekker scharrelen en laat ik dan eens ipv 7 dagen in de week vlees 3 dagen in de week beter (en dus scharrel-)vlees eten.. Ten eerste doe ik dan iets goeds voor de dierenwelzijn, omdat ik het biologische steun en het dier dus goed geleefd heeft, ten tweede steun ik de gehele biologische sector en ten derde is het ook nog eens goed voor mij. Mensen zitten te veel vast in hun denkbeeld dat ze elke dag vlees MOETEN hebben.. Net als met alcohol is matigen ook niet slecht. Ipv 200 gram elke dag maar 100 gram nemen is ook een goede. Mensen hebben zowiezo de neiging meer te eten dan ze nodig hebben, goh waar komt overwicht dan toch vandaan?Ger schreef:Ik blijf erbij dat dit argument "Gij zult niet doden" een onzin argument is. Dan mag je ook geen planten doden voor eten.
Mensen hebben zowiezo de neiging meer te eten dan ze nodig hebben, goh waar komt overwicht dan toch vandaan?
PNCO schreef:Mensen hebben zowiezo de neiging meer te eten dan ze nodig hebben, goh waar komt overwicht dan toch vandaan?
Dit komt doordat we oorspronkelijk van de steppe in Afrika komen. Hier was nooit eten in overvloed, dus als er dan eten was, dan zorgde je dat je veel at zodat je er weer een tijdje tegen kon. Zo overleefden we enkele dagen zonder eten. Dit "mechanisme" zit nu nog in ons, en werkt nu tegen. We eten meer dan nodig is, en dat iedere dag.
Doe ik ook niet, ik koop het gewoon bij de koeienboer.ten tweede zelf in een van de geboden staat "gij zult niet doden".
Telt bloedworst ook mee?Maar vlees waarin nog leven is, waar nog bloed in zit, mag je niet eten.
Geen bbq=hel op aardevegetariers zitten lager in de voedselketen en dus zijn ze beter voor de natuur.
lager voedselketen = minder energie verlies over de ecologische trappen heen.
lager in de voedselketen = minder energie en grondstoffen zijn gepompt in het verkrijgen van het voedsel.
--> ecologisch! en gezond
lager in de voedselketen = geen bbq'q :'(
Doodkietelen duurt te lang.Waarom worden insecten grotendeels doodgeslaan?
Fout! Als je vlees wilt moet je het leven van een dier wel beeindigen. Tenzij er kunstmatig vlees bestaat. En dan heb ik het niet over die soja producten die de vorm van vlees hebben. (waarom is dat eigenlijk?)maar het is niet meer nodig om het leven van dieren te beeindigen voor vlees
Dat is indirect hetzelfde natuurlijk. Of vind je dat kopers van bontjassen ook niet het doodknuppelen van zeehondjes veroorzaken en in stand houden?dekale schreef:Vashu schreef:
Doe ik ook niet, ik koop het gewoon bij de koeienboer.ten tweede zelf in een van de geboden staat "gij zult niet doden".
Da's wel een beetje een gemakszuchtige uitleg he... Er is toch niks mis met een beetje respect voor ander leven hebben?En volgens mij wordt er bedoelt dat je een ander mens niet het leven uit mag slaan.
Wel bbq = hel op aarde voor dierenGeen bbq=hel op aardelager in de voedselketen = geen bbq'q :'(
Marketing natuurlijk. Mensen zijn vaak toch van 'wat de boer niet kent, dat vreet ie niet'. Als het qua uiterlijk op vlees lijkt is men eerder geneigd het eens te proberen.Fout! Als je vlees wilt moet je het leven van een dier wel beeindigen. Tenzij er kunstmatig vlees bestaat. En dan heb ik het niet over die soja producten die de vorm van vlees hebben. (waarom is dat eigenlijk?)
Das een goeie. Ik denk dat je het wel mag eten, omdat het bloed toch vrij dood is.dekale schreef:Sietse schreef:
Telt bloedworst ook mee?Maar vlees waarin nog leven is, waar nog bloed in zit, mag je niet eten.
Sietse schreef:Das een goeie. Ik denk dat je het wel mag eten, omdat het bloed toch vrij dood is.dekale schreef:Sietse schreef:
°Seitan: dat kan aanvoelen als een droog ding dat piept in uw mond, maar dat kan ook lekker zout smaken met zo'n lekker sapke derbij...(ik geef toe: kip is lekker, maar seitan kan even goed zijn).Ger schreef:Ik heb in de loop der tijd een aantal van die vleesvervangende producten geprobeerd, maar eerlijk gezegd vind ik ze smaken als een vuile zemelap, geconcetreerde modder of een schoenzool waarop naar Rome en terug is gelopen.
Totdat die industrie een deugdelijk product levert blijf ik bij vlees. Want tot nu toe vind ik het een belediging van mijn smaakpapillen.
Vashu schreef:hey everybody,
ik vind dat iedereen eigenlijk vegetariers moet zijn.
Serieus, heb je het wel goed klaargemaakt? Ik ben echt gek op vlees en vind de smaak heerlijk, maar ik eet bijna altijd van die vegetarische vervangers en ik mis echt niks.Ger schreef:Ik heb in de loop der tijd een aantal van die vleesvervangende producten geprobeerd, maar eerlijk gezegd vind ik ze smaken als een vuile zemelap, geconcetreerde modder of een schoenzool waarop naar Rome en terug is gelopen.
Totdat die industrie een deugdelijk product levert blijf ik bij vlees. Want tot nu toe vind ik het een belediging van mijn smaakpapillen.
Een koe een pen door z'n kop jagen of een zeehondje doodknuppelen, daar zit denk ik een wezenlijk verschil.Rogier schreef:Dat is indirect hetzelfde natuurlijk. Of vind je dat kopers van bontjassen ook niet het doodknuppelen van zeehondjes veroorzaken en in stand houden?dekale schreef:Vashu schreef:
Da's wel een beetje een gemakszuchtige uitleg he... Er is toch niks mis met een beetje respect voor ander leven hebben?En volgens mij wordt er bedoelt dat je een ander mens niet het leven uit mag slaan.
Als ex-hulp kok die in zijn vrije tijd ook vrij veel kookt en experimenteert weet ik vrij goed hoe ik vlees lekker moet klaar maken. En, heel eerlijk, ik heb weinig ervaring met die vleesvervangers. Maar laat ik het zo zeggen: Varkensgehakt zonder toevoegingen, kipfilet zonder toevoegingen of een biefstuk zonder toevoegingen, smaken mij allen al beter dan die rare nepdingen. Vlees heeft smaak van zichzelf, die je moet versterken en aanvullen met kruiden. Ook smaakt vlees beter als je het met liefde bereid in plaats van het zomaar in de pan te mieteren en af en toe te keren.Rogier schreef:Serieus, heb je het wel goed klaargemaakt? Ik ben echt gek op vlees en vind de smaak heerlijk, maar ik eet bijna altijd van die vegetarische vervangers en ik mis echt niks.Ger schreef:Ik heb in de loop der tijd een aantal van die vleesvervangende producten geprobeerd, maar eerlijk gezegd vind ik ze smaken als een vuile zemelap, geconcetreerde modder of een schoenzool waarop naar Rome en terug is gelopen.
Seitan: op het eerste gezicht inderdaad een alternatief ruikende spons, maar goed doorbakken door een bami of macaroni schotel ofzo, hmjamm!
Tofu: die standaard tofu vind ik niet zoveel aan, niet vies of lekker maar beetje smaakloos. Die gekruide vind ik wel aardig. Tofu is niet mijn favoriet.
Quorn: fijne structuur, lekkere doch geen hele sterke smaak. Dit voegt wel echt iets toe aan je gerecht. Er zijn ook filets van, lust ik graag.
Tempeh: nooit echt gebruikt nog, een keer "kaal" geproefd maar toen vond ik het naar flauw rubber smaken (maar dan minder taai). Misschien gekruid of ergens doorheen wel lekker, ik eet het nooit.
Tivall: vrij uniek smaakje, lijkt m.i. het minst op vlees maar wel lekker. Prima als vervanging voor gehakt.
Valess: heel lekker, eet het regelmatig, die Valess nuggets zijn goed!