dat weet ik ik heb besloten om tussen deze 2 te kiezen:
599,00
Prettige all-round telescoop
De aluminium buis met parabolische spiegel van 150 mm diameter wordt geleverd met een zware AstroView montering, voorzien van een poolzoeker. Voor het automatisch volgen van de sterren is de EQ 3M aandrijving apart verkrijgbaar.
Incl: 6x30 achromatische zoeker en twee Sirius Plossl 1.25" oculairen van 25 mm (30x) en 10 mm (75x). Brandpuntsafstand 750 mm, f/5,0 Gewicht 17,7 kilogram. Garantie 1 jaar.
en deze:
SkyQuest XT8 Dobson 8"
655,00
In een vergelijkend onderzoek van zes 8" Dobson telescopen heeft het gezaghebbende Amerikaanse tijdschrift "Sky &Telescope" onze SkyQuest XT8 uitgeroepen tot Best of the batch (Beste koop). Deze zeer eenvoudig te bedienen telescoop geeft beelden van het heelal die u de adem zullen benemen.
Het optische hart van de SkyQuest XT8 is een precisie 8" (203 mm) parabolisch geslepen primaire spiegel, af fabriek gecentreerd voor gemakkelijker collimeren. Hij is gemonteerd in een nieuw ontworpen, gegoten aluminium houder die maximale ventilatie toelaat. De 8" spiegel verzamelt 73% meer licht dan een 6" spiegel, genoeg om stofwolken in nevels te onderkennen en om details te zien in de meer heldere melkwegstelsels.
Incl. 2" focuser, 6x30 zoeker, twee Sirius Plossl 1.25" oculairen van 25mm (48x) en 10mm (120x), collimatie kap en oculairhouder. Spiegel 203 mm, parabolisch geslepen. Brandpuntsafstand 1200 mm, f/5,9 Gewicht 19,4 kilogram. Garantie 1 jaar.
MAAR WAT IK ME NOU AFVRAAG IS DIE LAATSTE TELESCOOP NOU MET MOTOR OF IS DAT HANDMATIG??
EN WELKE RADEN JULLIE ME HET BESTE AAN VOOR IEMAND DAT ZIJN EERSTE TELECOOP IS??