Sepp Jansen
Artikelen: 0

Neutrino's

Wie kan mij helpen met uitgebreidde Nederlandse informatie over neutrinos, het liefst op VWO 4/5 niveau. Op universitair niveau is er genoeg te vinden, alleen worden in zulke teksten begrippen en termen gebruikt die boven mijn kennis zijn.

M.v.g.

Sepp Jansen
geert

Re: Neutrino's

He Sepp ik zou eens kijken op de site van Kijk.

Er staan minstens twee artikelen die over neutrino's gaan.

Neutrino's zijn elementaire deeltjes, net als elektronen bijvoorbeeld.

Ze hebben alleen andere eigenschappen, maar daar kunnen anderen je vast beter mee helpen :wink:
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.
Stefan

Men heeft heel lang gedacht dat neutrinos geen massa hebben.

Of dit wel/niet zo is, is men nog niet helemaal uit

(hoogstwaarschijnlijk hebben ze een heeeeele kleine massa)

Het kenmerkende van deze deeltje is, dat ze zeer weinig interactie vertonen. Als je b.v 100 van dit soort deeltjes op een dikke loodplaat van een lichtjaar dik af zou sturen, gaan er 50 dwars door de loodplaat heen

( :shock: al weet ik niet zeker of dat van die lichtjaar klopt, maar ik dacht het wel).

Ook door jouw lichaam vliegen elke seconden vele miljarden neutrinos heen!! Dus wees blij dat ze zo weinig interactie vertonen :wink:
Syd

Neutrino's zijn toch "bedacht" als deeltjes om een impuls-defect te verklaren?
Bert

Neutrino's zijn toch "bedacht" als deeltjes om een impuls-defect te verklaren?

Ik zou zeggen (maar ik heb het niet nagezocht) om een probleem met spin te vermijden. Een neutron valt uiteen in een proton en een electron. Dat is in strijd met de wet van behoud van impulsmoment omdat al deze deeltjes spin 1/2 hebben (als er geen neutrono aan te pas komt ga je dus van een toestand van halftallige spin naar een toestand met heeltallige spin. Het neutrino lost dit probleem op omdat het ook spin 1/2 heeft).
Sepp Jansen

thnx, meeste info was ik zelf al achter gekomen maar die link naar kijk kan wel is handig zijn :shock:

ik heb veel Engelse wetenschaps sites gevonden waar het wel duidelijk wordt maar waar ik gewoon verdwaal in symbolen en formules die ver boven mijn kennisniveau zijn.
geert

Dan vraag je aan mr Bos of mw Kroes of die het uit willen leggen.

(Docenten scheikunde van Sepp.)
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.
Elmo

Ik zou zeggen (maar ik heb het niet nagezocht) om een probleem met spin te vermijden.
Nee: ze zijn (door Pauli) bedacht in 1937 om missende energie bij radioactief beta-verval te verklaren. In die tijd leek het er namelijk sterk op dat de wet van behoud van energie geschonden werd in beta-verval:

neutron --> proton + electron

Maar Pauli loste dat op door een nieuw (spookdeeltje) toe te voegen:

neutron --> proton + electron + neutrino

Dat neutrino had bijna geen massa en ook geen lading. Op die mannier kreeg hij de wet van behoud van energie weer goed.

Pas in 1957 is het neutrino ook experimenteel aangetoond, bij een kerncentrale in de VS. Overigens: je hebt 1000 lichtjaar lood nodig (dat is zo'n 10^20 meter!) om 50% kans te hebben dat een neutrino een reactie met materie aangaat. Daarom was het zo lastig om de neutrino's aan te tonen.

Interessant detail: de grote natuurkundige Bohr vond het voorstel van het neutrino belachelijk. Hij vond dat de wet van behoud van energie maar weg moest. Het heeft jaren van ruzie tussen Bohr en Pauli (en Fermi) gekost voordat Bohr toegaf... :shock:

Terug naar “Huiswerk en Practica”