Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Cris
Artikelen: 0

Zorgverzekering & Wet

Nu heb ik een vraag:

Is hij/zij (iemand) dan strafbaar wanneer die geen ziekenkostenverzekering of zorgverzekering heeft verzekerd in Nederland?
Miels
Beheer
Artikelen: 6

Re: Zorgverzekering & Wet

Is hij/zij (iemand) dan strafbaar wanneer die geen ziekenkostenverzekering of zorgverzekering heeft verzekerd in Nederland?
Ik weet het niet zeker, maar ik geloof het niet. Als je niet verzekerd bent kan je dat natuurlijk duur komen te staan in bepaalde gevallen. Er bestaat overigens wel een 'potje' voor medische ingrepen die zijn uitgevoerd op mensen die niet blijken te kunnen betalen. Het is dus (bij bepaalde ingrepen) niet zo dat je overlijdt omdat je niet verzekerd bent en een noodzakelijke ingreep niet kan betalen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Ger

8. Wat als u geen verzekering afsluit?

U bent dan niet verzekerd. Dan moet u altijd zelf de kosten van zorg betalen.

Bovendien riskeert u een boete. De boete is gelijk aan 130% van de verzekeringspremie

over de maanden dat u niet verzekerd bent geweest.

Indien u kunt aantonen dat u er niets aan kon doen dat u niet verzekerd was,

kan uw verzekeraar afzien van een boete of het boetebedrag verlagen.

Bron
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Cris

Ger schreef:
8. Wat als u geen verzekering afsluit?

U bent dan niet verzekerd. Dan moet u altijd zelf de kosten van zorg betalen.

Bovendien riskeert u een boete. De boete is gelijk aan 130% van de verzekeringspremie

over de maanden dat u niet verzekerd bent geweest.

Indien u kunt aantonen dat u er niets aan kon doen dat u niet verzekerd was,

kan uw verzekeraar afzien van een boete of het boetebedrag verlagen.

Bron

Boete = Strafbaar :roll:
Ger

Je begaat in dat geval een overtreding. Je krijgt dus alleen een boete. Als je die boete niet voldoet dan moet je op een gegeven moment bij de rechter komen uitleggen waarom je niet betaald. In dat geval kan de boete verhoogd worden, gelijk blijven, verlaagd worden of kwijtgescholden worden. Dat ligt dan aan de situatie en het oordeel van de rechter. Net als bij te hard rijden zeg maar. Wel een overtreding, geen misdrijf.

Waarom moet ik dan per se verzekerd zijn vraag je je misschien af?

1. Als iedereen mee betaald kan de premie per persoon omlaag

2. Als je toch iets overkomt moet je toch geholpen worden. Die kosten zullen dan uiteindelijk opgehoest moeten worden door mensen die wel verzekerd zijn.
- Jimi Hendrix -
Cris

In Hong Kong, hoeft iedereen geen zorgverzekering hebben. Want de overheid van Hong Kong biedt iedereen betaalbare ziekenkosten aan. Dus betaal ik de zorgverzekering van beide kanten gewoon niet.
Ger

Je betaalt misschien geen verzekering, maar op het moment dat je van zorg gebruik maakt zul je dus wel alles moeten betalen. Wat nu als je het niet kan betalen (stel je hebt geen baan en je krijgt een chronische ziekte). Wordt je dan wel gewoon geholpen of ben je de *** omdat je niet kan betalen? Want dat laatste zal hier nooit voorkomen.

En ik zou nog maar even hier kijken voor de regels als je in het buitenland woont/werkt.
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Politicologie en Economie”