Precies, die twee lijnen kun je dus zien als de grafieken van de twee functies die de oplossingen geven: de rechte lijn geeft bij iedere x de 'triviale' oplossing (y=x) en de andere functie geeft bij iedere x de andere oplossing (y[ongelijk]x tenzij x=e).A.Square schreef:Ik heb een grafiek gemaakt van de situatie mbv Winplot. Die kan namelijk na veel sputteren en kreunen een impliciete functie (te weten: x^y=y^x) uitspugen zonder dat je eerst de y hoef te isoleren.
Nu zie ik de grafiek natuurlijk de lijn y=x, maar ook nog een andere lijn die verdacht veel op een hyperbool lijkt met de asymptoten y=1 en x=1 (wat logisch is als je naar de vergelijking kijkt)
De functie is niet op die manier op te schrijven. Wel met "kunstmatige" functies (zie mijn functie van hierboven, die gebruikt maakt van de Lambert W-functie) maar hij is niet analytisch uit te drukken.Ik hoop dat iedereen nu begrijpt wat ik bedoel
(de vergelijking van de hyperbool dus in de vorm van y=...x...)
Ik vraag me eigenlijk af of er behalve (2,4) nog andere rationale of algebraïsche oplossingen zijn... (denk het niet)