DePurpereWolf schreef:...De kwestie is of er aanwijzigingen zijn in de islam waarom de moslims voor zo veel problemen zorgen in NL en B.
...
Het woord "tribalisme" is hier vroeger reeds gevallen. Ik heb toen beloofd dat ik erop zou terugkomen, wat ik nu dan ook doe omdat het een belangrijk aspect weergeeft van de natuur van de Mohammedanisme.
Zoals blijkt uit een recent officieel Nederlands rapport zoeken Turken en Marokkanen overwegend elkaars gezelschap op. Ook dit kan gemakkelijk gekaderd worden in het concept "tribalisme".
Eddy A.M. DANIELS,
De Open Samenleving en haar nieuwe vijanden, Aqua Fortis 2005, ISBN 90-5904-042-2
[...]
"Tribalisme is een maatschappijopvatting waarbinnen elke lid als familielid van elk ander lid wordt gepercipieerd. In een cultuur gebouwd rond dit denkbeeld worden alle sociale verhoudingen bepaald door het feit of men tot een bepaalde stam behoort (of door die stam werd geadopteerd). Elke stam betitelt zichzelf daarbij als menselijk en beschouwt leden van elke andere stam als onmenselijk. Dit vooroordeel wordt meegesleurd tot op een hoog beschavingspeil. Uit dit vooroordeel worden de waardepatronen afgeleid, waar Romein het over had.
De Chinezen dachten dat hun natie onder het centrum van de hemel lag. Andere volkeren waren maar beschaafd in de mate dat zij zich vrijwillig aan hun keizer onderwierpen. De Grieken beschouwden al wie Grieks sprak als beschaafd, al de anderen als
barbaroi, dat wil zeggen brabbelaars. De Hebreeuwen zagen zichzelf als door God Uitverkoren Volk en keken neer op andere volkeren als
gojim, wat de bijbetekenis heeft van ongedierte. Slechts vreemdelingen die zichzelf aan de Hebreeuwse suprematie onderwierpen de
gerim if binnenlandse buitenlanders konden op welwillendheid rekenen. De koran erkent drie soorten mensen:
moslims of gelovigen (in de profeet), die over alle rechten beschikken, inbegrepen het delen in de
diwan of oorlogsbuit.
Dhimmis of andersgelovigen joden en christenen die als tweederangsburgers geduld worden, mits ze een vernederende belasting betalen, de
jizyah en hun geloof niet openlijk belijden (9:29). En
kafirun or niet-gelovigen (heidenen, atheïsten), die over geen enkel recht beschikken (47:4).
Het tribale individu bestaat maar als iemand met menselijke rechten, in de mate dat het tot een stam behoort, of zich op genade of ongenade aan een stam onderwerpt. Uit zijn stam gestoten worden betekent dat men vogelvrij wordt, rechteloos, een prooi voor iedereen die een slachtoffer zoekt. Tot de stam of gemeenschap behoren in het Arabisch
ummah betekent dat je rechten bezit al naargelang van je plaats in de hiërarchie van die stam en in de mate dat jouw stam haar rechten van andere stammen af te dwingen weet. Dat wordt gereguleerd via de gewoonte van de bloedwraak of
vendetta: een stam komt onvoorwaardelijk voor ieder lid op, wat die ook uitgespookt heeft, en verdedigt hem tegen agressie of wraak. Deze universele, nergens vastgelegde, maar door iedereen erkende wet wordt de
lex talonis genoemd, de wet van de vergelding: een oog voor een oog, een tand voor een tand.
Het gevolg is dat het binnen die psychologie volkomen legitiem is om anderen aan te vallen, alles af te nemen en zelfs in slavernij te voeren, op voorwaarde dat jouw gemeenschap sterker is dan die van de tegenstrevers. De ergste misdaad die je tegen je eigen stam kunt begaan is niet iemand onrecht aan te doen die tot een andere gemeenschap behoort, maar wel iemand aan te vallen van een stam die sterker is dan de jouwe. Daarom geldt in de tribale wereld ook de wet van de schaamte. Wie zich naar een niet-stamlid toe misdragen heeft, mag dat nooit toegeven, want de kans bestaat dan immers dat de eigen gemeenschap de vergelding dient af te kopen. Dat kan gebeuren door te vechten, als zij denkt dat ze sterker is. Of door het weerbarstige individu over te leveren aan de vijand, als het gevaar te groot is. Dat kan eventueel ook vervangen worden door een losgeld te betalen.
[...]