Maak je nu een grap?Wat ik dus bedoel is dat ze spreken van honderden miljoenen dieren terwijl het gaat om enkele duizenden dieren. Ze verdraaien en goochelen met cijfers. Voer een onafhankelijk onderzoek uit en je krijgt een heel ander beeld, wat ik je brom.
Als ik ook met andere bronnen (dan die "gekleurde") kan aantonen dat het wel degelijk in de negen cijfers loopt, ben je het dan met me eens?
Als je werkelijk gelooft dat het allemaal zo meevalt, ben ik benieuwd: om hoeveel dieren per jaar zou het dan moeten gaan, of hoe erg zouden ze mishandeld moeten worden, voordat het wél een reden wordt om dat vlees niet meer te eten?En natuurlijk is het voor die duizende dieren heel erg, maar dat is nog geen reden om dan maar helemaal geen vlees meer te eten.
Wat betreft mijn opmerking over pesticiden bij landbouwproducten: Dat wordt inderdaad niet gezegd, omdat het niet wordt opgeblazen. In tegenstelling tot het gebeuren met dieren.
Serieus, ik heb het gevoel dat je echt denkt dat het 'slechts' om een paar duizend varkens en koeien per jaar gaat. Kun je eens voor jezelf nagaan (geen cijfers opzoeken, maar gevoelsmatig) bij hoeveel dieren jij dan de grens zou leggen?
Voor mij werkt dat niet zo hoor. Ik vind het erger naarmate het aannemelijker is dat zo'n wezen echt kan lijden en pijn of angst kan ervaren. Een irritante vlieg doodslaan vind ik niet zo heel erg, omdat ik denk dat een vlieg niet echt in staat is om leed te beleven. Maar een dier met een complex zenuwstelsel wel.Om de doodeenvoudige reden dat wij dieren als belangrijker zien dan planten, wat weer komt doordat we ons eigen gedrag graag gespiegeld zien, en dat kan dus wel met dieren maar niet met planten. We zien het doodmeppen van een irritante vlieg dan ook niet als iets ergs, maar het doodschieten van een mus die dominosteentjes omvergooit (iets waar miljoenen in omgaan) weer wel. Waarom? Een mus toont meer emotie.
Zo vind ik het bijvoorbeeld ook erg bij een vis of een octopus. Die dieren tonen ook geen emoties of uiting van pijn, maar lijden volgens mij wel (gezien de ontwikkeling van hun zenuwstelsel) en zeker een octopus zijn behoorlijk intelligente dieren, waardoor ik het aannemelijk vind dat ze een rijkere belevingswereld hebben dan wij aan de buitenkant kunnen zien.
Een stoeptegel kapot stampen vind ik niet erg. Een mier ook niet zo, een mus al meer, een hond of een varken (of een enge octopus met aaibaarheidsfactor nul en geen enkele waarneembare emotie) nog meer, een aap of een dolfijn nog meer, en een mens het meest.