Spitfire28
Artikelen: 0

Het Lot

Beste mensen,

Soms vraag ik mij af : is ons leven voorgeprogrammeerd (dus het lot), of is het een gevolg van keuzes die wij maken?

Eigenlijk is het voor de hand liggend dat alles wat wij doen, het gevolg is van keuzes die we maken. Ik zelf zou het liefst hebben dat dit zo is, dat je je eigen toekomst in handen hebt.

Maar langs de andere kant, misschien is alles wel voorgeprogrammeerd en lijkt het maar alsof we een keuze hebben.

In ieder geval, alles wat we doen kunnen we niet terugdraaien en het lijkt me dus plausibel dat we te maken hebben met het lot. Want de toekomst weet toch al wat het verleden gaat doen?

Kan mijn vraag worden bewezen aan de hand van 1 of andere theorie?

Sorry dat mijn vraag misschien onduidelijk is, maar het is moeilijk te verwoorden.

ps: heb gezocht naar een topic hierover, maar heb er geen gevonden
PNCO

Re: Het Lot

Over theoriën zal ik maar niet beginnen, aangezien je volgens mij van alle kanten informatie zult vinden.

Zelf vind ik jouw eerste deel erg sterk en ik vind daarin terug hoe ik het zelf zie:
Eigenlijk is het voor de hand liggend dat alles wat wij doen, het gevolg is van keuzes die we maken. Ik zelf zou het liefst hebben dat dit zo is, dat je je eigen toekomst in handen hebt
Wie zegt jou dat jij je eigen toekomst niet in handen hebt? Ik kan er maar 1 bedenken en dat ben jijzelf!

Jij bepaalt wat je doet met en in je leven en niemand anders, hoewel het vaak wel zo lijkt. Probeer bewust met deze vraag om te gaan en probeer voor jezelf antwoorden te vinden of er iets als lot is. De antwoorden heb je al, nu alleen nog de beweegredenen er naar toe vinden! Succes 8)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Destinyhunter

Zijn keuzes soms niet al voor je gemaakt, terwijl je dat zelf nog niet weet?

Ik ben gekozen tot bestuurslid van de vereniging, samen met 4 anderen, maar iedereen heeft zijn eigen eigenschappen, en zo is mijn functie eigenlijk al aangewezen, ik moet er alleen zelf instappen.

Dan kan ik kiezen om het niet te doen...

[gevolg]

het loopt niet vloeiend tot helemaal niet en valt kapot...

zo ook in je leven, al is er een keuze, en je weet dat je iets anders kan kiezen dan het juiste, maar doe je dat...dan gaat het verkeerd.

Is dat dan niet een dreigement van het lot, zo van laat het aan mij over, doe je dat niet dan zorg ik dat anderen dat wel doen en jij het alsnog moet doen. Doe je het dan nog niet, dan is dat je einde...
technofreak

Fabrice Macours schreef:Eigenlijk is het voor de hand liggend dat alles wat wij doen, het gevolg is van keuzes die we maken. Ik zelf zou het liefst hebben dat dit zo is, dat je je eigen toekomst in handen hebt.  

En je geboorte dan? Heb je dat zelf in handen? In welk gezin je terechtkomt, welk land, enz.. verklaar dat eens?
PNCO

@Destinyhunter

In hoeverre is iedereen niet verantwoordelijk voor de eigen keuzes welke gemaakt worden? Dat mensen de verantwoordelijkheden afgeven, daar ben ik het mee eens, dat er een grote beredeneringsfout in zit.

Mensen zijn nu eenmaal verantwoordelijk voor hun daden, maar zodra iemand deze daden gaat afschuiven op iets als het lot, een collega of de algehele maatschappij, gaat deze de fout in. Door zichzelf kleiner neer te zetten, neemt het idee dat men iets kan veranderen in de maatschappij af en verkleint het zelfvertrouwen alleen maar verder.

Terwijl als ik naar mij zelf kijk: ik neem alle verantwoordelijkheden van mijn keuzes/acties/daden op me, maar ik ga die keuzes niet subjectief beoordelen. Ik accepteer de keuzes gewoon en accepteer de gevolgen ervan zonder er tegelijk over te gaan oordelen. Ik probeer te leren van mijn fouten, herhaling te voorkomen en ondertussen ook nog eens te genieten van het leven. En ik moet zeggen: ik "geloof" er in en het werkt! Ik voel me dagelijks perfect, ook al lig ik uren in bed of doe ik niets op een dag. Waarom? Omdat ik daar zelf voor heb gekozen. Ik had er zelf voor gekozen die dag niets te doen. Waarom zou ik dan later tegen mezelf gaan zeggen: Je bent slecht bezig geweest vandaag omdat je dit en dit en dat en zus en zo niet hebt gedaan. Dan respecteer je je eigen keuzes niet eens. En daarom kies ik voor de bewuste, objectieve kant van het leven, waarin ruimte zat is om te genieten van alles en ik ook nog eens bewust mijn keuzes kan bepalen, er naar handelen en zo in mijn leven nieuwe perspectieven scheppen..

"It's easy, you just need to convince yourself this is the right way"
Destinyhunter

Dat vind ik knap

in de maatschappij van tegenwoordig is het eigenlijk nauwelijks nog mogelijk echt je eigen keuzes te maken, behalve de meest simpele (al zijn die moeilijk genoeg voor velen) wat te eten of aan te trekken, al word je daartoe ook nog wel eens gedwongen.

Je kan nauwelijks nog leven zonder je keuzes aan te passen aan de maatschappij, en aanpassen van keuzes moet dan weer (als je doorberedeneerd) van het lot.

Lot zegt dat als jij goed terecht wilt komen, en niet in de goot wilt belanden (al is dat idd je eigen keuze in dat geval maar maak je echt een keuze om zo te leven, of geef je gewoon op?). je de keuzes moet maken die de maatschappij, lot, je verplicht!
PNCO

Destinyhunter schreef: Dat vind ik knap

dank :roll: , maar weet dat jij het ook kan! Als je maar wilt!

in de maatschappij van tegenwoordig is het eigenlijk nauwelijks nog mogelijk echt je eigen keuzes te maken, behalve de meest simpele (al zijn die moeilijk genoeg voor velen) wat te eten of aan te trekken, al word je daartoe ook nog wel eens gedwongen.

In hoeverre moet je er in meegaan, de maatschappij? Als ik dingen zie in de media of in de politiek waar ik het absoluut niet mee eens ben en nog vaker keihard om moet lachen.. dan bedenk ik mij: ik kan me hier over gaan opwinden, of ik kan het accepteren, een plaats geven en bedenken wat nou de daadwerkelijke gevolgen van zo'n actie/beslissing zijn. Bovenal behoud ik op elk moment mijn eigen soevereiniteit, ik blijf de baas over mijn eigen keuzes, ook al zijn er genoeg conflicterende keuzes van anderen. Op zulke momenten vraag ik mezelf altijd af: wat is belangrijker? De keuzes voor de maatschappij of de keuzes voor mezelf? Vroeger zou ik voor het eerste gekozen hebben, tegenwoordig weet ik wel beter. Ik bepaal mijn eigen leven, dus ik moet ook op de streep gaan staan voor mijn eigen keuzes. Dan kan een minister nog zo'n leuk plan hebben, als ik het er niet mee eens ben, mag ie aardig zijn best gaan doen mij toch van het nut van (bv openbaar blowverbod) bepaalde voorstellen uitleggen..

Je kan nauwelijks nog leven zonder je keuzes aan te passen aan de maatschappij, en aanpassen van keuzes moet dan weer (als je doorberedeneerd) van het lot.

Jij ziet lot net iets anders dan mij, waardoor jij telkens in situaties - waar wij voor dezelde keuzes gesteld worden (maatschappij vs jezelf) - vaker geneigd zult zijn voor het algemene goede te kiezen. Terwijl ik niet zo zeer in lot geloof. Hooguit een universeel lot, een optelsom van alle keuzes bij elkaar. Ook jij beinvloed het universum, maar bv een supernova zal meer invloed hebben op het universum dan jouw keuze ipv links rechts te gaan. Maar wat is "meer invloed"? Dat is in onze ogen duidelijk, maar daarbij vind ik wel dat die duidelijk ontzettend subjectief is.. Mensen leven te veel volgens de abstracte werkelijkheid welke gecreëerd wordt door bv media. Ik wil dan ook graag zeggen: er is meer dan die abstracte werkelijkheid. Verwonder je eens over je computerscherm. Iedereen kent haast wel een beeldscherm, maar begrijpen doen we het haast niet. Alles lijkt zo voor de hand liggend, maar op elk moment zal het bierflesje waar je bv 10 minuten naar staart, er anders uitzien. Omdat alles met elk moment verandert.. Misschien is dat wel lot te noemen: alles veranderd, oneindig vaak en dit is een oneindig proces van scheppen en verwoesten

Lot zegt dat als jij goed terecht wilt komen, en niet in de goot wilt belanden (al is dat idd je eigen keuze in dat geval maar maak je echt een keuze om zo te leven, of geef je gewoon op?). je de keuzes moet maken die de maatschappij, lot, je verplicht!

Als jij denkt dat je in de goot belandt, dan doe je er al een aardige stap naar in de richting. Want iets denken is veel krachtiger dan wat de meeste mensen denken. Immers door te denken gaat de mens handelen en door het handelen schept de mens dus bv een nieuwe omgeving, een nieuwe theorie enz. Wanneer mensen iets bewuster zouden gaan denken en hun keuzes iets bewuster gingen maken, konden mensen zien hoe fijn het eigenlijk is om bewust en objectief te leven. Ik wilde vroeger graag in discussie gaan met gelovigen, omdat ik het woordje "God" als een soort trigger zag van: nu kan ik lekker even los gaan, me helemaal laten gaan in de discussie. Maar tegenwoordig heb ik meer respect gekregen voor anderen. Want anderen denken met een andere achtergrond vanuit andere keuzes dan wanneer ik in dezelfde situatie zou zitten. En wie ben ik te oordelen over wat mensen doen? Het gevaar schuilt hem wat mij betreft in taal. Doordat taal zeer slecht gedachten en gevoelens kan vertalen naar leesbare text, gaat vaak de helft van de boodschap verloren en ontstaan er vaak misverstanden, doordat iemand het vanuit zijn achtergrond de text heel anders ervaart. En als jij hierover weer gaat oordelen, geeft dit dus eigenlijk aan dat jij meent te weten wat die ander dacht op het moment dat hij zijn reactie typte. Maar in godsnaam hoe kan iemand dat? Juist door niet te oordelen en te genieten van elk moment, stelt mij in staat te genieten van de mikken en makken van mensen. Van hun geoordeel, van hun fouten, van mijn fouten.. Dat is ook voor jou mogelijk. Maar zoals ik hier boven al stelde, is dit jouw persoonlijke keuze. Ik kan alleen als een soort van mentor jou op het idee wijzen, echter is het aan jou of je hier invulling aan wilt geven of niet. En daarom is er voor mij niet zoiets als lot. Ik stel jou in staat keuzes te maken en door op mij te reageren stel jij mij weer in staat keuzes te maken omtrent jouw bericht. En daarom zijn discussies voor mij belangrijk! Nieuwe inzichten, nieuwe gedachten, goede ideeën van anderen, leren, ervaren.. dat zijn voor mij typische onderdelen van een goede discussie!

Dus bij deze bedankt voor het aan mij geven van deze keuze! Het was een hele fijne en ik hoop dan ook oprecht dat je hier iets aan hebt :P

Greetz Pieter
Destinyhunter

Het meeste dat ik hieraan heb is echt plezier beleven aan het lezen EN beantwoorden, het probleem is dat ik moe word...

Maar als jij in discussie wil gaan met de Premier, doe dat over de nieuwe ziekenfondsverzekering. Je hebt GEEN keuze, meer je moet DIE verzekering. Je krijgt hooguit een beperkte keuze welke aanbieder je wilt, en wat je wilt van hem. Maar die ene verzekering, MOET je nemen. Geen keuze dus, hoe graag jij ook zou willen om niet te kiezen, en vrij te laten, je moet kiezen voor die ene.

Mijn opvattig van Lot is trouwens idd anders denk ik, dus dat laat ik maar even liggen, dat is het gemene aan taal. De een zegt iets, maar als mijn maar bij jou omdat is, en andersom zeggen we dingen tegen elkaar die heel raar klinken...

Maar zo bedoel ik dus dat je gestuurd word, je word geleefd.
PNCO

Als de premier denkt dat hij mij kan sturen, door zoiets triviaals als de zorgverzekering.. dan zit ie goed mis.

Ik ben er niet mee bezig, het is dat mijn vader er over begon afgelopen weekend. Ik maak me niet zo druk meer over kabinetsplannen, want:

"You want the puppet on the right, or the puppet on the left?"

Zo is het in mijn ogen gewoon en daar kan ik nu nog niet veel aan veranderen. Maar er komen tijden dat er meer zoals mij zullen opstaan (en er zijn er nu ook al veel trouwens :P ) en dat er daadwerkelijk iets kan veranderen is voor geen vraag van "of" maar meer een vraag van "wanneer"..

Kijk, ik sluit mezelf niet af van de maatschappelijke "werkelijkheid", ik neem em met een korreltje zout. En dus boeit het mij niet zo wat onze premier of die van Duitsland te melden heeft. Die lui zitten zo hoog in de piramide dat er bijna niets aan verandert kan worden. Daarvoor zit ik nu niet in de positie, en daar wil ik nu ook niet zitten. Ben net bezig met mijn grote ontdekkingsreis en die is nog niet af voorlopig. Daarna kom ik terug :roll:
Destinyhunter

Oh dit gaat trouwens over het lot, en ik heb nog niet een keer mijn Onderschrift aangehaald, wat ik toch wel heel mooi vind, en wat in principe mijn levensdraad is. Zoals jij zelf kiest voor alles, laat ik het leven ook gaan, alleen gewoon meesukkelen, omdat tegenstribbelen niets oplevert.

The CHOICES we make, not the Chances we take...

je hebt dus wel gelijk natuurlijk, maar niet geheel, want ik wil dat nieuwe zorgstelsel niet, maar heb de keuze niet, en als mij die keuzes afgenomen worden, word mij mijn leven afgenomen... Maar dat bepaalt mij lot dan maar gewoon...

[Ik spreek je morgen misschien weer, ik ga slapen]
Spitfire28

mensen alvast bedankt voor de reacties

het is geen eenvoudige kwestie, maar ik filosofeer er graag over :roll:
Destinyhunter

Zeer graag gedaan, wij helpen graag in discussies al spreek ik voor mezelf, maar denk ik dat ik de woorden van anderen ook best zo mag vertalen.
Spitfire28

ok dan zal ik hier eens vaker vragen stellen die mij intrigeren

:roll:
PNCO

ok dan zal ik hier eens vaker vragen stellen die mij intrigeren
Gewoon doen! Er zijn altijd genoeg geinteresseerden welke wel willen reageren! En reageer alleen op berichten waarvan jij zoiets hebt van: die bedoelde dat en dat serieus..

Maar das mijn persoonlijke ding..

Zou je trouwens misschien kort commentaar kunnen geven over wat je tot nu toe nuttig hebt ervaren en waarom? Ben ik wel benieuwd naar, aangezien ik gisteren een hele fijne discussie heb gehad met Destinyhunter :roll:
alinda

zo ook in je leven, al is er een keuze, en je weet dat je iets anders kan kiezen dan het juiste, maar doe je dat...dan gaat het verkeerd.

Maar hoe weet je wat het juiste is?

Terug naar “Filosofie”