Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Bograb
Artikelen: 0

klinkertrio's

Op http://home.wxs.nl/~avdw3b/homepage.html zijn verschillende taalleukigheden te vinden: anagrammen, palindromen, omwoorden, zelfverwijzende zinnen,...

Binnen de rubriek letterlijkheden is er een onderdeel dat klinkertrio's betreft. De woorden die er in voorkomen gaan zijn woorden als: uraeus, sabaeïsme,...: ze bezitten allen een klinkertrio. De auteur van de site heeft voor bijna alle combinaties van AAA tot UUU een woord gevonden. Er ontbreken nog voor 21 combinaties woorden. Na een bezoek aan de site heb ik gezien dat de criteria voor een woord nauwelijks iets voorstellen. Zo is er bijvoorbeeld voor de combinatie UEA enkel usque ad gevonden, wat twee woorden zijn. Bij de combinatie AOA is het woord WAO-achtig. Ik vind dat alle woorden moeten bestaan uit 1 woord (of op zijn minst twee woorden die verbonden zijn door een koppelteken en een goed geheel vormen), en dat afkortingen hier niet kunnen. Na een herziening van de site kwam ik op 31 ontbrekende woorden. Dit zijn de combinaties die in geen enkel Nederlands woord voorkomen (naar mijn weten):

[Edit mod Veertje: gevonden woorden in deze thread voer ik hier in. Zo behouden we het overzicht]

AAE:

AAO:

AAU: massa-audiëntie (madAnne)

AOA: Sahara-oase (Jan van de Velde), CAO-akkoord, CAO-afspraak (Mar©)

EAO: heao-opleiding, heao, leao, meao (Mar©)

IIA:

III:

IIO:

IIU:

IUA:

IUE:

IUO:

IUU: Taxi-uurdienst, Taxi-uurtarief etc. (Tom Poes)

OAE:

OAO: boa-oog (ZonntroLL)

OEA: Boeaja (madAnne), zoeaaf (Jan van de Velde), Papoea, tatoeage, (Mar©)

OEO: Boeotië, Boeotiër (madAnne), taboeonderwerp (Mar©))

OIO: coïonaden (madAnne), oio (Bograb), homoiotherm, hooioogst, hooiopper, toernooiopzet, toernooiorganisatie, toernooioverwinning (Mar©)

OIU:

OOA:

OOO:bio-oorlog (Jan van de Velde), gekko-oog (ZonntroLL), mono-oortelefoon, stereo-oortelefoon (Tom Poes)

OUU:

UEA: revueartiest (Mar©)

UEO:

UIO:

UIU: alloquium (madAnne), colloquium (Cassanne)

UOA:

UOE:

UUA:

UUE:

UUO:

Zoeken jullie mee?
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.
ZonnTroLL

Re: klinkertrio's

zonder trema's zal het niet lukken, tenzij de OIO in zon japans woord ofzo dat in het nederlands ook wordt gebruikt.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
madAnne

Leuke site!

Ik denk dat alle woorden met die lettercombinaties toch (recente) leenwoorden gaan zijn, maar toch:

...Enkele zoekacties in Van Dale later...

AAU: massa-audiëntie

OEA: Boeaja (zeekrokodil, (historisch, figuurlijk) boef,(verzamelnaam) gespuis uit de grote steden van Indonesië)

OEO: Boeotia (landschap in Midden-Griekenland of Hellas, ten Z.W. aan Attica grenzende, bergland met de Helicon en de Cithaeron; hoofdstad Thebe. De Beotiërs hadden de naam van lomp en traag van geest te zijn)

OIO: coïonaden (schimpwoorden)

UIU: alloquïum ( (stijlleer) aanspraak, apostrof)

UOA: quoad sacra (wat de geestelijke zaken betreft)
Veertje

Goed gevonden! Heb ze boven ingevoerd. Quoad sacra heb ik er niet bijgezet omdat die niet voldeed aan de eisen die Bograb stelde. :wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Bograb

Het woord "oio" is een letterwoord en staat voor "onderzoeker in opleiding". Ik vind dat het erbij gerekend mag worden, aangezien het zoiets is als aids. Aids is een op zichzelf staand woord, maar het is eigenlijk de afkorting van acquired immune deficiency syndrome.

Prachtig werk overigens.
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.
Cassanne

colloquium is een vrij 'normaal' nederlands woord.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Veertje

Bograb schreef:Het woord "oio" is een letterwoord en staat voor "onderzoeker in opleiding". Ik vind dat het erbij gerekend mag worden, aangezien het zoiets is als aids. Aids is een op zichzelf staand woord, maar het is eigenlijk de afkorting van acquired immune deficiency syndrome.

Prachtig werk overigens.
Twijfel ik over. Mag je oio ook inderdaad zo schrijven, alleen met kleine letters?
Jan van de Velde
Moderator

nog een oea, zoeaaf, lichte Franse keurinfanterie in Turkse klederdracht, voor dienst in Afrika en elders.

ooo: bio-oorlog
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
ZonnTroLL

Jan van de Velde schreef:nog een oea, zoeaaf, lichte Franse keurinfanterie in Turkse klederdracht, voor dienst in Afrika en elders.

ooo:  bio-oorlog
en ik ging juist mijn gekko-oog vernoemen.

Ook boa-ogen is er eentje.

cuius(=lat). Telt dit?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Bograb

Het woord oio wordt inderdaad met kleine letters geschreven (Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal, p. 1982), en ik vind niet dat cuius een woord is dat in de lijst past. Het komt noch in de dikke Van Dale noch in het Groene boekje voor en is bovendien geen Nederlandstalig woord. Wat de andere woorden betreft:

- zoeaaf is een erkend Nederlandstalig woord (Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal, p. 3701), dus zie ik geen enkel probleem;

- colloquium is een latinisme, maar ik ben geen purist, en aangezien het in de dikke Van Dale (p. 551) voorkomt, vind ik dat het erbij mag horen;

- bio-oorlog was iets moeilijker. Het komt noch in de dikke Van Dale noch in het Groene boekje voor, maar het is een woord dat meer en meer gebruikt wordt en het is een goede samenstelling, dus waarom niet;

- gekko-oog en boa-o(o)g(en) voldoen aan bovenstaande eisen, en zijn dus goedgekeurd.

Zelf kan ik jammer genoeg niets bijvoegen. Ik ben aan het zoeken om een goede en min of meer bestaande samenstelling te vinden met een op -i eindigend woord en -ion, en met een op -o eindigend woord en -oase.
Jan van de Velde
Moderator

Bograb brengt me op een idee met zijn oase: Sahara-oase
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Tom Poes

IUU

Taxi-uurdienst

Taxi-uurtarief etc.

OOO

Mono-oortelefoon

Stereo-oortelefoons
Mar(c)

Nog wat toevoegingen!

De woorden met [vD] heb ik alleen in de van Dale kunnen vinden (niet in het groene boekje). Vreemd genoeg staat heao op zichzelf niet in het groene boekje, maar wel heao-opleiding. Ik denk dat daarvoor hetzelfde geldt als oio (letterwoord), van CAO-akkoord weet ik het niet zo zeker (is daarentegen wel redelijk ingeburgerd in de Nederlandse taal), maar OAE mag je wat mij betreft direct schrappen! :roll:

Van de niet-letterwoorden is er helaas maar eentje die het aantal "lege" klinkertrio's doet verminderen: revueartiest.

Maar de collega-auteur, de tatoeage, het taboeonderwerp en de toernooiorganisatie mogen toch zeker ook niet ontbreken.

_____

AAU: collega-auteur

AOA: CAO-akkoord, CAO-afspraak

EAO: heao-opleiding, heao [vD], leao [vD], meao [vD]

OAE: OAE [vD]

OEA: Papoea, tatoeage, toean, zoeaaf

OEO: taboeonderwerp

OIO: homoiotherm [vD], hooioogst, hooiopper, toernooiopzet, toernooiorganisatie, toernooioverwinning

UEA: revueartiest

ho·moio·therm = warmbloedig

OAE = Organisatie van Afrikaanse Eenheid

toe·an be·sar = gouverneur-generaal (Nederlands-Indië)

zoe·aaf = (1) lid van de Vaticaanse ordedienst, (2) vrijwilliger in het pauselijk leger in de jaren 1867-1870, (3) Frans infanteriesoldaat in Turks uniform in Afrika

bronnen: (Elektronisch) Groene Boekje, Van Dale Taalweb Onlinewoordenboek
why73

Een paar voor de handliggende

OUA - douane

EEE - reeel

IEE - dieet

Zo zie je maar. Het hoeven niet eens moeilijke woorden te zijn
Veertje

why73 schreef:Een paar voor de handliggende

OUA - douane

EEE - reeel

IEE - dieet

Zo zie je maar. Het hoeven niet eens moeilijke woorden te zijn
Nee, da's waar. Maar helaas werd geneen van de genoemde lettercombinaties nog gezocht (zie startpost). :wink:

Terug naar “Taalkunde”