Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
doemdenker
Artikelen: 0

Re: Speciale relativiteitstheorie

Hoe kan licht dan nog snelheid hebben
Dit is een vergissing. Er verloopt geen tijd BINNEN de lichtpuls.

Stel er vliegt een raket met (bijna)lichtsnelheid langs mij heen.

Dan zie ik de tijd BINNEN de raket langzamer lopen. De reizigers binnen die raket worden dus minder snel oud.
How will it end?
rudeonline

Hoe kan licht dan nog snelheid hebben
Dit is een vergissing. Er verloopt geen tijd BINNEN de lichtpuls.

Stel er vliegt een raket met (bijna)lichtsnelheid langs mij heen.

Dan zie ik de tijd BINNEN de raket langzamer lopen. De reizigers binnen die raket worden dus minder snel oud.
Als hij dus met lichtsnelheid gaat staat hij stil voor de waarnemer buiten.

De mensen in de raket zullen dat zelf niet zo ervaren maar hoe je ook proberen te bewegen jij zal het nooit kunnen waarnemen.
Boaz

Stel we hebben twee ruimteschepen, die vliegen naast elkaar met exact de lichtsnelheid. Kunnen ze elkaar dan zien? Zo ja, wat zien ze dan?

Dezelfde twee ruimteschepen naderen elkaar met de lichtsnelheid. Ze liggen precies in elkaars verlengde. Als ze elkaar raken, zal niemand aan boord het weten... Ze hebben elkaar niet aan zien komen. Maar wat ziet een waarnemer? Een eeuwig durende botsing? Ze gingen beiden met de lichtsnelheid, voor de waarnemer staat de tijd in de schepen stil. En nu?
peterdevis

Stel we hebben twee ruimteschepen, die vliegen naast elkaar met exact de lichtsnelheid. Kunnen ze elkaar dan zien? Zo ja, wat zien ze dan??

Los van het feit dat objecten met een massa de lichtsnelheid niet kunnen halen, zouden de 2 (massalose) ruimteschepen elkaar in rust zien en de rest van het heelal zien bewegen tegen de lichtsnelheid. Alleen is het heelal zo gekrompen dat alle afstanden nul zijn
Elmo

Los van het feit dat objecten met een massa de lichtsnelheid niet kunnen halen, zouden de 2 (massalose) ruimteschepen elkaar in rust zien en de rest van het heelal zien bewegen tegen de lichtsnelheid. Alleen is het heelal zo gekrompen dat alle afstanden nul zijn

Mag dit? Er is immers geen initiaalstelsel dat zich met de lichtsnelheid beweegt, dus ik zie zo snel niet in hoe je een Lorentztransformatie naar het stelsel doet waarin de (massaloze) ruimteschepen elkaar in rust zien en de rest van het heelal beweegt met de lichtsnelheid...
peterdevis

Mag dit? Er is immers geen initiaalstelsel dat zich met de lichtsnelheid beweegt, dus ik zie zo snel niet in hoe je een Lorentztransformatie naar het stelsel doet waarin de (massaloze) ruimteschepen elkaar in rust zien en de rest van het heelal beweegt met de lichtsnelheid...

In principe is dit gezichtspunt enkel mogelijk voor massalose objecten in concreto enkel voor elektromagnetische golven.

En is dit een limietsituatie voor objecten met massa.

Ik dacht niet dat er een probleem was met de lorentztransformatie naar initiaalstelsels die bewegen met de lichtsnelheid tov van een ander.
Elmo

Volgens mij kan je (ook voor een massaloos geval) geen Lorentztransformatie doen naar een stelsel dat met c beweegt. Dit omdat volgens mij een stelsel dat met c beweegt geen initiaalstelsel is! Je zou voor deze transformatie namelijk een oneindige Lorentzboost moeten uitvoeren en dat mag/kan niet.

Ik ben niet helemaal overtuigd dat ik het goed heb onthouden (het is voor mij alweer 10 jaar geleden dat ik speciale relativiteitscolleges had), maar ik ben wel vrij zeker...
peterdevis

verandering van coordinaten naar een een stelsel met constante snelheid wordt gegeven door:

cosh(Ø) -sinh(Ø) 0 0

-sinh(Ø) cosh(Ø) 0 0

0 0 1 0

0 0 0 1

waar de snelheid (v) van het bewegende assenstelsel gegeven wordt door

Ø = tanh(v) met lichtsnelheid c=1

volgens mij zijn de hyperbolische goniometrische functies over geheel R gedefinieerd. Ik zie dus niet goed waarom deze boost bij oneindig niet kan uitgevoerd worden.
Anonymous

kan op dit onderwerp nog gereageerd worden, want ik zie dat de laatste post ruim een jaar geleden was, of is er al een nieuw topic aangemaakt over dit onderwerp.

ik wilde namelijk graag reageren op de stelling, want een echt antwoord is volgens mij nog niet gegeven op de vraag van de topicstarter.
Elmo

Als jij wil reageren op de oorspronkelijke stelling, dan kan dat natuurlijk altijd.

Als algemene opmerking: als een object (voor jou!) met een snelheid v beweegt, en deze iets met een snelheid u uitzendt (voor hem!), dan zie jij datgene met een snelheid

Afbeelding

bewegen.

Dat is speciale relativiteitstheorie.

Als opmerking naar peterdevis: ik ben nog steeds niet overtuigd. Als je een Lorentzboost zou kunnen uitvoeren naar een v=c stelsel, dan moet in dat stelsel dus gelden dat een foton stilstaat. En dat is in overduidelijke tegenspraak met de 2 axioma's van de SRT, toch?
Never underestimate the predictability of stupidity...
Anonymous

sanderol schreef:Bij de speciale relativiteitstheorie is licht absoluut.Zelfs als er een ruimteschip vliegt dat 299.999 km/s gaat zal een lichtstraal je nog steeds inhalen met de lichtsnelheid.

Stel dat er in dat geval een waarnemer op een andere planeet staat en ziet dit schip voorbijgaan. Hoe ziet hij dan de lichtstraal.

Ziet hij het schip in stilstand??Ziet hij het licht niet ??
Trouwns, ik ben nieuw op het forum dus “hallo allemaal”

Ik zit zelf pas in vwo4 en bedenk dit ook ter plekke dus het zou kunnen dat ik er helemaal naast zit, so correct me if i’m wrong.

Je geeft dus aan dat de snelheid van het licht voor elke waarnemer de zelfde snelheid moet hebben. (En stel je zou een lichtstraal kunnen zien die niet op jou gericht is), je zou dan als astronaut (in het ruimteschip) een lichtstraal voorbij zien schieten met de snelheid van het licht. En als waarnemer die tov van het ruimteschip “stil” staat zou je dus een ruimteschip moeten zien met een lichtstraal die het ruimteschip met een relatief kleine snelheid het ruimteschip voorbij gaat. Stel dus dat die lichtstraal gewoon precies dezelfde is als degene die de astronaut ziet, dat zou betekenen dat er op aarde veel meer tijd verstreken gaat voordat de lichtstraal een bepaalde afstand zou hebben bereikt ten opzichte van het ruimteschip. dus dat op aarde de tijd sneller gaat dan de tijd in het ruimteschip.

Dit is toch de hele gedachte van de speciale relativiteitstheorie?

Hoe dichter het ruimteschip de lichtsnelheid nadert, hoe meer tijd het duurt voordat die lichtstraal die bepaalde afstand tov het ruimteschip heeft bereikt. Dus hoe groter het verschil wordt tussen tijd op aarde en tijd in het ruimteschip, want de snelheid van het licht die de astronaut in het ruimteschip waarneemt blijft immers gelijk.

dus zou je kunnen uitreken hoe groot het tijdsverschil is?

C legt 0,3 km af in 1,0.10-6 seconde. Het ruimteschip gaat in dit geval even voor de simpelheid. 5/6 c, dus legt 0,25 km af in die zelfde tijd. Dit betekent dat voor de waarnemer die “stil” staat de lichtstraal maar 0,05km per 1,0.10-6 seconde aflegt, dus dat hij dezelfde afstand heeft bereikt na 6,0.10-6. klopt het dus dat de tijd in het ruimteschip 6 x zo langzaam gaat als die op aarde?
The Black Mathematician

Waar is eigenlijk de minicursus Speciale Relativiteit gebleven?
Bart

Waar is eigenlijk de minicursus Speciale Relativiteit gebleven?
http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=10006

Er wordt aan gewerkt om deze weer online te krijgen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Terug naar “Natuurkunde”