sanderol schreef:Bij de speciale relativiteitstheorie is licht absoluut.Zelfs als er een ruimteschip vliegt dat 299.999 km/s gaat zal een lichtstraal je nog steeds inhalen met de lichtsnelheid.
Stel dat er in dat geval een waarnemer op een andere planeet staat en ziet dit schip voorbijgaan. Hoe ziet hij dan de lichtstraal.
Ziet hij het schip in stilstand??Ziet hij het licht niet ??
Trouwns, ik ben nieuw op het forum dus hallo allemaal
Ik zit zelf pas in vwo4 en bedenk dit ook ter plekke dus het zou kunnen dat ik er helemaal naast zit, so correct me if im wrong.
Je geeft dus aan dat de snelheid van het licht voor elke waarnemer de zelfde snelheid moet hebben. (En stel je zou een lichtstraal kunnen zien die niet op jou gericht is), je zou dan als astronaut (in het ruimteschip) een lichtstraal voorbij zien schieten met de snelheid van het licht. En als waarnemer die tov van het ruimteschip stil staat zou je dus een ruimteschip moeten zien met een lichtstraal die het ruimteschip met een relatief kleine snelheid het ruimteschip voorbij gaat. Stel dus dat die lichtstraal gewoon precies dezelfde is als degene die de astronaut ziet, dat zou betekenen dat er op aarde veel meer tijd verstreken gaat voordat de lichtstraal een bepaalde afstand zou hebben bereikt ten opzichte van het ruimteschip. dus dat op aarde de tijd sneller gaat dan de tijd in het ruimteschip.
Dit is toch de hele gedachte van de speciale relativiteitstheorie?
Hoe dichter het ruimteschip de lichtsnelheid nadert, hoe meer tijd het duurt voordat die lichtstraal die bepaalde afstand tov het ruimteschip heeft bereikt. Dus hoe groter het verschil wordt tussen tijd op aarde en tijd in het ruimteschip, want de snelheid van het licht die de astronaut in het ruimteschip waarneemt blijft immers gelijk.
dus zou je kunnen uitreken hoe groot het tijdsverschil is?
C legt 0,3 km af in 1,0.10-6 seconde. Het ruimteschip gaat in dit geval even voor de simpelheid. 5/6 c, dus legt 0,25 km af in die zelfde tijd. Dit betekent dat voor de waarnemer die stil staat de lichtstraal maar 0,05km per 1,0.10-6 seconde aflegt, dus dat hij dezelfde afstand heeft bereikt na 6,0.10-6. klopt het dus dat de tijd in het ruimteschip 6 x zo langzaam gaat als die op aarde?