skyguy
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

1000+ euro :roll:

Nee, high end telescopen zijn echt goede telescopen. Betekent dat ze goede optiek hebben en bijvoorbeeld computergestuurd zijn.
Roel

Betekent dat dan dat deze optiek niet ok is? Ik verwacht natuurlijk ook geen "Hubble in mijn achtertuin", maar waar kan ik het ongeveer mee vergelijken? Meade? Het gaat mij vooral om de optiek, ik heb zelf al een eq-3 met motor, dus daar komt aan te 'hangen'.
betelgeuse

Wat is eigenlijk het verschil als er op een oculair staat 'wide view four elements' of 'wide view five elements'?
Roel

Het betekent dat in het ene oculair vier glasdelen (lensjes/elementen) zitten en in de andere vijf. Wat het visueel uitmaakt weet ik niet precies...
betelgeuse

ok dat is duidelijk, dan nog een laatst vraagje...

Wat voor filter kan je het best kopen, zoek een filter voor betere contrast. Die dus de hemel donkerder maakt. Zie verschillende staan zoals Oxygen filters etc.
Roel

Ikzelf gebruik hiervoor een Baader Contrast Booster. Het is het enige filter wat ik heb, maar ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. In mijn refractor heb ik bij planeetwaarnemingen nauwelijks last van chromatische abberatie en de hemelachtergrond is pikzwart. Details zijn iets beter zichtbaar. Wat het voor nevels e.d. doet, kan ik moeilijk zeggen (mijn kijker heeft een opening van 10cm en is primair bedoeld voor planeten)

Hier wat meer info (in het Duits en Engels) Je kan ze ook bestellen bij TS:

http://www.baader-planetarium.de/zubehoer/...nfo_booster.htm

Ik heb hem altijd aan de voorkant van mijn zenitprisma geschroefd, zodat ik bij iedere wisseling van oculair gewoon het filter kan laten zitten. (Zit ik er ook niet met mijn vette vingers aan!)
betelgeuse

ok thanks, maar ehh TS? Welke shop is dat?

Trouwens mijn zenitprisma heeft geen schroefdraad lol :-)

Dus dat wordt wisselen...
TerraNova

TS: Teleskopservice.

Zie www.teleskopservice.de
Leon.

Clear, Dark Skies.............
Roel

Nog even over die Bynostar 130/900: wat is de fabrikant van deze kijkers?
Ik ben er al uit hoor. Ik heb een mailtje naar Technolyt gestuurd (de leverancier) en daar stond het volgende in:
"De Bynostar telescopen worden gemaakt in 1 van de grootste en modernste fabrieken in China. Zij produceren ook voor Skywatcher in Canada"
Synta dus :wink:

Over de spiegel het volgende:
"A mirror is made by coating the front surface of a concave piece of glass with a reflecting material. Light rays entering the telescope reflect off of the mirror and since they never pass through the glass no false colour is produced. The surface of the mirror of a high focal ratio reflector can be shaped or figured to that of the surface of a sphere. This works for small reflectors and those with focal ratios of f/9 or higher. However, with large reflectors and those with focal ratios of f/8 or lower, these spherical mirrors do not bring all of the light rays to the same focal point. The rays from the mirror's perimeter are focussed at a different point from it's centre, resulting in an image which lacks contrast due to spherical aberration.

To overcome this defect, mirror surfaces are shaped during polishing to a paraboloidal shape which focusses all of the light rays to the same point."
Aangezien een 130/900 reflector een openingsverhouding van f/6.9 heeft, kan ik aannemen dat ie parabolisch geslepen is.

Goed nieuws. Toch?
TerraNova

Ja, goed nieuws.......

Op zich ook wel interessant de spiegelmaat, ik weet zo uit mijn hoofd geen ander type (Synta) met die maat.......

Maar,.... heb je hem al gekocht, of denk je er nog over?

(Staat hij op Marktplaats?)
Leon.

Louis

Jaa, eindelijk!

De telescoop is binnen bij teleskop service, en de betaling is op de bus.

Ik hoop dus volgende week maandag mn telescoop *eindelijk* binnen te hebben :roll: !

Louis
Brinx
Lorentziaan

Gefeliciteerd met je aankoop! :roll:
Roel

TerraNova schreef:Ja, goed nieuws.......

Op zich ook wel interessant de spiegelmaat, ik weet zo uit mijn hoofd geen ander type (Synta) met die maat.......

Maar,.... heb je hem al gekocht, of denk je er nog over?

(Staat hij op Marktplaats?)
Ik heb hem net gekocht, ik zag net dat ie nog op Markplaats staat. Ik heb er 100 euro voor betaalt. Hij was ontzettend stoffig, maar nog nooit uit elkaar gehaald (dus ook niet verkeerd gereinigd!!) 2 wide-field Plossls erbij (10 en 20mm), motordrive (nieuw in doosje) Eq-2 montering op alu-statief. Ik kan wel zeggen: Ik ben blij!

De man van wie ik hem gekocht had er duidelijk weinig verstand van, de montering stond ong. recht omhoog gericht! (of hij heeft een tijd op de noordpool gewoond!)

Er bestaat overgens wel een Skywatcher met deze maat, en die komen ook uit de Synta-fabriek.
TerraNova

Hé, gefeliciteerd met de aanwinst.

Klopt, dat van het Synta produkt, TS en Seben voeren hem ook nog in die maat.

Nou een beetje behoorlijke seeing, mijn aanwinst van vorige week heb ik ook nog niet kunnen testen in de praktijk. :roll:
Leon.

skyguy

Het was hier gelukkig weer eens helder en ik kon mijn telescoop weer eens testen (motortjes zijn vervangen) en ze doen het! :roll: :P geen verveldende tikjes meer.

Terug naar “Sterrenkijken”