De titel van het topic verraadt duidelijk waar het in deze om gaat:
Het moslim geloof is de schuld van de moslimproblematiek.
Persoonlijk denk ik, dat deze redenatie niet in twijfel kan worden getrokken.
Natuurlijk zijn er talloze volgelingen van de Islam, die de kwalijke betekenis van de basis van hun Geloof ontkennen en ontwijken. Zij zijn de bevestiging van de mogelijkheden van de verlichting en pluriformiteit binnen de Islam.
Dat laat onverlet, dat er daarnaast vele volgelingen de basis van hun Geloof graag letterlijk nemen en daar naar handelen.
Het heeft geen zin de ontelbare voorbeelden daarvan nog eens op te sommen. Als je dat niet wilt zien, dan zegt dat meer over de individuele volgeling of verdediger van de Islam.
Kabouter Klus schrijft in het laatste bericht:
Op jouw posts reageer ik verder niet. Ook niet op die van Ronceval die zich ongetwijfeld ook zal gaan melden. En Frankestein evenmin. Ik beschouw jullie als propagandisten van een volstrekt abject gedachtengoed zoals dat door oud-wethouder Pastors en de zijne aangehangen wordt. Cultureel determinisme, de opvolger van racisme. Alleen onderscheiden jullie niet meer naar ras, maar naar religie. Maar grijze muis weet het onderscheid tussen moslimideologie en moslimreligie. Ik geloof dat het laatste wél mag van hem. Ik vind het ondoordachte rotzooi en een schending van alles waar de UVRM en het Handvest voor staan.
Vanuit een schijnbare Ivoren Toren schiet Klus de verdachtmakingen als een spervuur om zich heen. Het zijn niet de volgelingen van de Islam en het Geloof zelf, die laakbaar zijn, doch slechts allen die ook maar een stofje van het onfeilbare Islamitische Geloof willen afvegen.
Cultureel Determinisme?
Mij is niet bekend, dat zowel Frankenstein, de Grijze Muis, Roland Ronceval als ik zelf ook maar iets hebben willen afdoen aan het Culturele Erfgoed van de Islam en de Islamitische Landen op zich.
Dat dan relateerd aan de mate waartoe het erfgoed behoort aan de Islam en de Islamitische landen zelf.
Inhoudelijk tegenwerpingen kwamen vooral voort uit het feit, dat sommige deelnemers aan de Topics de schoenen van de Islam toch al te smetteloos en gepoetst deden voorkomen.
Het feit, dat alle genoemden zich onledig houden met Determinisme is een flagrante miskleuring van de feiten. Dit ook nog eens te plaatsten als een schending van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is een regelrechte leugen.
Bij mijn weten heeft niemand van de genoemde personen zich ook maar ergens uitgesproken tegen de UVRM en de navernante gevolgen.
De enige, die zich tegen de UVRM heeft uitgesproken is Kabouter Klus zelf en dat dan weer op andermans naam.
Je moet maar durven om je wankele stellingen toch staande te houden.
Bij deze daag ik Kabouter Klus uit eens werkelijk weer te geven wat zijn of haar bedoelingen met de deelneming aan deze Topic zijn.
Het jezelf plaatsen in een Ivoren Toren mag dan een schijnbare machtpositie veronderstellen, doch dat is maar schijn zoals zo vaak in het verleden is gebleken.
Wellicht is een schoonmaakbeurt van het geheugen wat dat betreft op de plaats.