Leeuw1
Artikelen: 0

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

bedankt, ziet er goed uit. waar kopen we dat??
TerraNova

bedankt, ziet er goed uit.  waar kopen we dat??
Bij de meeste "teleskoop winkels". En bij: www.teleskop-service.de

Ik heb de mijne gekocht via Astrotechniek in Velden. Check www.astrotechniek.net
Leon.

Clear, Dark Skies.............
Leeuw1

Hoe is het met de Belgische etx voorraden? Ik woon in R'dam en heb pas woensdag tijd om te gaan shoppen over de grens.
TerraNova

Hoe is het met de Belgische etx voorraden?  Ik woon in R'dam en heb pas woensdag tijd om te gaan shoppen over de grens.
Heb je er nog eentje kunnen bemachtigen? De Skylux hebben ze nog hier in het dorp, de ETX niet meer. :roll:
Leon.

Clear, Dark Skies.............
Leeuw1

De Skylux ligt hier ook nog volop, maar ik zoek nog een ETX.

Ik had er al een gekocht voor 239 Euro voor school (ik werk in het onderwijs) en ik vind hem zo goed dat ik er zelf ook wel een wil kopen, maar natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Ik kan nog wel even wachten.

Die goto werkt echt voortreffelijk. Er zijn nog maar weinig observatiemomenten geweest. Het is hier steeds bewolkt, maar de maan, venus en mars heb ik mooi in beeld gehad. Even selecteren en hij draait er gelijk naar toe.

Ik ben aan het zoeken naar mogelijkheden om te fotograferen. Wat dat betreft een TIP: bij de Duitse LIDL staat volgende week de Philips ToU pro te koop voor nog geen 50 Euro. Binnenkort kunnen we die dus ook in Be en Ne verwachten. De ETX staat daar voor 179.
rdohmen

Hoi Leeuw, ik ben ook een onderwijsmannetje maar ik heb 'm voor me zelf gekocht voor 239. Belgie zou ik toch niet gehaald hebben...

Goto werkt idd perfect. Heb je Venus ook met goto kunnen selecteren? (ik dacht dat uitlijnen op sterren rond dat tijdstip nog niet zou lukken, of doe je dat anders?).

Zaterdagavond was de Orionnevel mooi te zien en vlak voordat het betrok kon ik door de mist de Andromedanevel nog matig zien.

M'n 115 mm Newton geeft een wat beter beeld maar de goto functie is echt luxe. Ik had 'm binnen 3 minuten uitgelijnd, echt super!

Ik experimenteer nu met een vesta webcam, maar ik had m'n oog ook al op de toucam laten vallen.

Weet je zeker dat het webcam de Pro versie is? De fun versie heeft nl. een cmos chip die niet zo geschikt is.

Er zijn overigens ook klemmen te krijgen waarmee een (digitale) camera achter het oculair te bevestigen is zonder adapter. Gewoon uit de hand knippen door het oculair kan ook, maar dan moet je niet te veel bibberen. Langere belichtingstijden zijn dan uitgesloten.
Leeuw1

Leuk, een collega! Doe jij boeiende astro dingen met leerlingen? Ik zoek ANW kijkopdrachten. Misschien buiten het forum eens wat uitwisselen? XXXXXXXXXXXXXX

Ik heb Venus gewoon met de hand opgezocht.

De LIDL cam heeft het uiterlijk en volgens mij ook de specificaties van de Pro: 640 x 480 en 60 fps. De "fun" ken ik verder niet. Zie www.lidl.de en dan de maandag aanklikken

Ik zoek voor mijn ixus een klemmetje maar wat mij via dit forum werd aangeraden ziet er te zwaar uit voor de motortjes van de ETX 70

Edit moderator (Elmo): Volgens de regels van het wetenschapsforum is het plaatsen van e-mail adressen niet toegestaan. Als je dat wil, dan kan je je e-mail in je profiel opnemen.
tex

op volkssterrenwacht urania te hove organiseren ze een infoavond over de etx70:

meer info op http://www.urania.be/berichten/toonbericht.php?id=2305
betelgeuse

Leeuw1: Op marktplaats staat een universele camera adapter. Is dat niet wat je bedoelt?
rdohmen

Leuk, een collega!  Doe jij boeiende astro dingen met leerlingen?  Ik zoek ANW kijkopdrachten.  Misschien buiten het forum eens wat uitwisselen?
Ik ben wel een beta-docent, maar geen ANW docent. Al lijkt het astronomie-deel van dat vak me wel boeiend! Met een kijkertje zijn natuurlijk heel veel leuke dingen mogelijk. Ik heb nu een#506 kabeltje voor de etx besteld en de TouCam gekocht, dat maakt misschien weer wat extra dingen mogelijk.
Ik heb Venus gewoon met de hand opgezocht.
Zo deed ik ook eerst, maar het lukte afgelopen weekend om toch eerst op twee sterren uit te lijnen. Dat volgt toch wat soepeler.
De LIDL cam heeft het uiterlijk en volgens mij ook de specificaties van de Pro: 640 x 480 en 60 fps.  De "fun" ken ik verder niet. Zie www.lidl.de en dan de maandag aanklikken
Het was idd de Pro versie. Door hem achter het occulair te houden kon ik al wat sterren van de Pleiaden 'zien'. Maar zonder stabiele bevestiging (gebruik nu tape) wordt het nix.
Ik zoek voor mijn ixus een klemmetje maar wat mij via dit forum werd aangeraden ziet er te zwaar uit voor de motortjes van de ETX 70
Ik heb eigenlijk geen idee of dat te zwaar is. In de andere thread heb ik al naar ervaringen van gebruikers gevist.
Leeuw1

Het was idd de Pro versie. Door hem achter het occulair te houden kon ik al wat sterren van de Pleiaden 'zien'. Maar zonder stabiele bevestiging (gebruik nu tape) wordt het nix.
Bij de Koepel verkopen ze een adapter voor de ToU cam. Lens er af schroeven en de adapter er op. Het geheel past dan in de occulairhouder.
rdohmen

Weet iemand wat het verschil is tussen de EC en de AT uitvoeringen van de ETX telescopen? Ik heb de indruk dat de benamingen doorelkaar gebruikt worden, maar wellicht dat er toch een duidelijk verschil is.

NB: Er wordt zelfs gesproken over EC uitvoeringen met UHTC?
skywatcher

de EC staat voor electronic control

de etx werd toen geleverd met een handkastje om de boel te besturen

de autostar was toen optioneel,tegenwoordig wordt die denk ik standaard geleverd

AT staat voor astronomical telescope

er is inderdaad een UHTC versie op de markt dit geldt niet voor de etx-60,70 en 80 AT
rdohmen

Bedankt,

dat zijn dus die etx-en waar een 'autostar'-kastje zonder schermpje bij zit.
skywatcher

yup :roll:

Terug naar “Sterrenkijken”