Is Nederlands geen puur taal?
Edit Math: titel aangepast. Staat nogal slordig in Taalwetenschappen.
Moderator: Rhiannon
Geen pure taal?
Het Nederlands is in mijn ogen dan ook een gereedschap om te onderdrukken. En daar moeten we van af.
Iedere unitaire taal wordt gebruikt om te onderdrukken.Dit zul je nader moeten verklaren. Wat wordt er dan onderdrukt met Nederlands?...Duidelijk geen pro-Brabantse sentimenten.Het Nederlands is in mijn ogen dan ook een gereedschap om te onderdrukken. En daar moeten we van af.
Je zegt het zelf al... culturele verscheidenheid ontstijgt...Dus je vindt elke taal die culturele verscheidenheid ontstijgt (zoals praktisch elke taal) onderdrukkend en iets onwenselijks?
Nergens voor nodig.Als jou de mening is toegedaan dat er significante culturele verscheidenheid bestaat tussen Noord-Brabant en andere provincies/streken binnen Nederland, dan zul je niet makkelijk een taal kunnen vinden die niet dit soort (minimale) culturele verschillen ontstijgt. Dus denk nog eens goed na over de woordkeus van 'onderdrukking' zou ik je willen adviseren.
Dat heb ik al een paar keer verteld.Dat die regionale verschillen bestaan is dus precies de reden waarom de Nederlandse taal helemaal niets onderdrukt. De Nederlandse dialecten bestaan gewoon naast het ABN. Watvoor voordelen jij denkt te kunnen putten uit het afschaffen van de enige algemene richtlijn - de enige waarborg dat iedereen in Nederland in principe met elkaar zonder spraakverwarring kan spreken -, is me een raadsel. Duidelijke redenen voor je wensen heb je dan ook nog niet opgegeven. Ik hoor slechts steeds verwijzingen naar overdreven concepten als 'onderdrukking', die totaal niet te pas geven in deze context.